Επίδραση του Βαθμού Τελειοθηρίας στα Ψυχοσυναισθηματικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά των Παιδιών με Υψηλές Ακαδημαϊκές Επιδόσεις

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Επίδραση του Βαθμού Τελειοθηρίας στα Ψυχοσυναισθηματικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά των Παιδιών με Υψηλές Ακαδημαϊκές Επιδόσεις (EL)
Impact of level of perfectionism on psycho-emotional and cognitive characteristics of children with high academic performance (EN)

Ξυπολιτά, Ειρήνη
Αντωνίου, Αλέξανδρος-Σταμάτιος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2021-09-14


Ένας αυξανόμενος αριθμός ερευνητικών ευρημάτων έχει συνδέσει την ύπαρξη τελειοθηρίας σε παιδιά και εφήβους, τόσο με δυσκολίες στη σχολική και κοινωνική προσαρμογή όσο και με συνοδά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων έντονης ψυχικής δυσφορίας και αυξημένων επιπέδων άγχους. Συγκεκριμένα, τα παιδιά με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις έχουν την τάση να προσπαθούν έχοντας ως στόχο την τελειότητα και ασκώντας αυστηρή κριτική στους εαυτούς τους με το να αντιλαμβάνονται και το ελάχιστο λάθος τους ως απόδειξη αποτυχίας. Η τελειοθηρία συνήθως αναφέρεται σε δύο βασικές κατηγορίες: την αυτοπροσανατολιζόμενη και την κοινωνικά οριζόμενη τελειοθηρία. Και οι δυο αυτές εκφάνσεις της τελειοθηρίας έχουν επίδραση στην ακαδημαϊκή επίδοση των παιδιών. Όσον αφορά στις συναισθηματικές συνέπειες της τελειοθηρίας έχουν παρατηρηθεί αυξημένα επίπεδα φόβου και μελαγχολίας καθώς και συσχέτιση με άγχος, κατάθλιψη και ψυχοσωματικά συμπτώματα. Ακόμη, τα παιδιά με υψηλά επίπεδα τελειοθηρίας χαρακτηρίζονται από μία συνεχή ανησυχία ως προς τη σχολική τους επίδοση και βαθμολογία αλλά και από έντονο βαθμό ανταγωνιστικότητας έναντι των συμμαθητών τους. Η ανταγωνιστικότητα δε αυτή ενισχύεται από τη σύνδεσή της με έντονη και συστηματική διάθεση αυτοκριτικής ως αποτέλεσμα της εικόνας που τα άτομα αυτά επιθυμούν να εμφανίσουν στους άλλους. Χαρακτηριστικό ερευνητικό εύρημα θεωρείται η υψηλή θετική συσχέτιση μεταξύ τελειοθηρίας, κατάθλιψης και του κοινωνικού άγχους, του βαθμού κοινωνικής υποστήριξης από το περιβάλλον αναφοράς και των στρατηγικών αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων και επίλυσης των κοινωνικών προβλημάτων. (EL)
An increasing number of research findings have associated the presence of perfectionism in children and adolescents with difficulties in school and social adjustment as well as other accompanying problems, including intense psychological discomfort and high stress levels. More specifically, children with high academic performance display the tendency to focus on perfection, whereas they criticize themselves rigorously by perceiving even a minor flaw as proof of failure. Perfectionism usually relates to two primary categories: self-oriented and socially-prescribed perfectionism. Both forms of perfectionism have an impact on a child’s academic performance. With regard to the emotional consequences of perfectionism, there are reports of increased levels of fear and melancholy as well as an association to stress, depression and psychosomatic symptoms. Moreover, children with high levels of perfectionism are characterized by a continuous concern on their school performance and their marks but also by a high degree of competitiveness towards their classmates. This is further augmented by the intense and constant inclination to self-criticism originating from the image these individuals wish to present to others. A key research finding is the high positive correlation among perfectionism, depression and social stress, the degree of social support from their environment and the coping strategies adopted on stressful situations and dealing with social problems. (EN)


κατάθλιψη (EL)
τελειοθηρία (EL)
στρατηγικές αντιμετώπισης (EL)
άγχος (EL)
σχολική επίδοση (EL)
stress (EN)
school performance (EN)
coping strategies (EN)
depression (EN)
perfectionism (EN)

Ελληνική γλώσσα

Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Λάρισα) (EL)


1106-9341
2732-8937
Παιδαγωγικός Λόγος; Τόμ. 27 Αρ. 1 (2021): Περί Χαρισματικότητος; 165-181 (EL)
Pedagogikos Logos; Vol. 27 No. 1 (2021): Giftedness; 165-181 (EN)

Copyright (c) 2021 Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Ειρήνη Ξυπολιτά (EN)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.