Εισαγωγή: Σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα, που η δημόσια υγεία, καλείται να αντιμετωπίσει, είναι η παχυσαρκία. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), υπογραμμίζει, ότι παγκοσμίως, πάνω από 380 εκατομμύρια υπέρβαρα ή παχύσαρκα παιδιά και έφηβοι υφίστανται. Επισημαίνεται επίσης, ότι, ο παγκόσμιος επιπολασμός της παχυσαρκίας από το 1975, ως το 2016 αυξήθηκε. Συγκεκριμένα, από το 4% έφτασε στο 18%, όσον αφορά τα παιδιά και τους έφηβους ηλικίας 5-19 ετών. Η παχυσαρκία αν και είναι μια πολυπαραγοντική νόσος, η παράλειψη του πρωϊνού, η υπερβολική χρήση της οθόνης, η στέρηση του ύπνου και τα διαφημιστικά μηνύματα φαίνεται να δρουν με τρόπο που το ένα να επηρεάζει το άλλο και να πυροδοτούν ένα φαύλο κύκλο. Σκοπός: Ο σκοπός αυτής της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, είναι η μελέτη του μείζονος προβλήματος, της παχυσαρκίας στους έφηβους και η συσχέτισή της με τη διάρκεια του ύπνου, με την κατανάλωση του πρωϊνού, με τις ώρες ψυχαγωγίας
(αναφερόμενη στις υπερβολικές ώρες χρήσης και παρακολούθησης της τηλεόρασης, βιντεοπαιχνιδιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης), και τα διατροφικά μηνύματα, μέσω των κοινωνικών δικτύων και της τηλεόρασης. Υλικό και μέθοδος: Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η αναζήτηση πηγών, μέσω των επιστημονικών βάσεων PubMed, ScienceDirect, και Scopus για τη χρονική
περίοδο από τον Ιανουάριο του 2012 έως και τον Απρίλιο του 2022, όσον αφορά τον παράγοντα κατανάλωση πρωϊνού. Για τους υπόλοιπους παράγοντες η αναζήτηση πηγών περιορίστηκε στη τελευταία πενταετία. Οι λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν παχυσαρκία, εφηβεία, κατανάλωση πρωϊνού, μικρής διάρκειας ύπνος, χρόνος οθόνης, διαφημιστικά μηνύματα τροφίμων, μηνύματα
επιλογής τροφίμων. Αποτελέσματα: Ασταθείς συνήθειες στην κατανάλωση του πρωϊνού, ή η παράλειψή του, συνδέθηκαν θετικά, με την εμφάνιση του υπερβολικού βάρους ή της παχυσαρκίας στους έφηβους, καθώς και με την εμφάνιση σπλαχνικού λίπους.
Καταναλώνοντας δύο πρωϊνά την εβδομάδα, η συσχέτιση φαίνεται να είναι επίσης, ισχυρή. Όσον αφορά τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου, αυτές συνδέθηκαν με την παχυσαρκία, το υπερβολικό βάρος και το χαμηλότερο σωματικό λίπος στους
έφηβους. Συγκεκριμένα, όσο πιο λιγότερες ώρες κοιμούνται οι έφηβοι τόσο πιο iii πολλές πιθανότητες έχουν να είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Επιπλέον, η αστάθεια στα ωράρια του ύπνου και η μη συνεχής διάρκεια του νυχτερινού ύπνου (διακεκομμένος), συνδέθηκαν θετικά, με την εμφάνιση του υπερβολικού βάρους ή και της παχυσαρκίας στους έφηβους. Το ίδιο ισχύει και για τον υπερβολικό χρόνο χρήσης της οθόνης. Τέλος όσον αφορά τα διαφημιστικά μηνύματα των τροφίμων και των ποτών, τα οποία προβάλλονται από την τηλεόραση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επηρεάζουν την επιλογή των έφηβων, οδηγώντας τους στην κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων και ποτών. Η επιρροή αυτή των διαφημιστικών μηνυμάτων φαίνεται να ενισχύεται, εξίσου και από τους συνομήλικους, αλλά και από τους influencers. Συμπεράσματα: Η υπερβολική χρήση (παραμονή τριών ή περισσότερων ωρών την ημέρα), όλων των μορφών οθόνης οδηγεί σε διαταραχή της διάρκειας και της ποιότητας του ύπνου με αποτέλεσμα τη στέρησή του. Έτσι το πρωϊνό ξύπνημα καθυστερεί και οι έφηβοι καταφέρνουν συχνά, να παραλείπουν το πρωϊνό γεύμα. Η
παράλειψή του, οδηγεί σε επιλογή ανθυγιεινών τροφίμων και ποτών, η οποία ήδη έχει επηρεαστεί από τα διαφημιστικά μηνύματα, που προβάλλονται κατά την τηλεοπτική προβολή ή τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Λέξεις-κλειδιά: παχυσαρκία, έφηβοι, παράλειψη πρωινού, ποιότητα και διάρκεια ύπνου, διαφημιστικά μηνύματα τροφίμων και ποτών, υπερβολική χρήση οθόνης.