Στρες και Ψηφιακή υγειονομική παιδεία των μαιών την περίοδο της Πανδημίας SARS Cov-19

This item is provided by the institution :
University of West Attica   

Repository :
Institutional Repository Polynoe   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Στρες και Ψηφιακή υγειονομική παιδεία των μαιών την περίοδο της Πανδημίας SARS Cov-19

Πρέτσι, Ντονίκα

Κύρκου, Γιαννούλα
Τμήμα Μαιευτικής
DELTSIDOU, ANNA
Vivilaki, Victoria
Προηγμένη και Τεκμηριωμένη Μαιευτική Φροντίδα
Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2023-02-08

2023-02-13T07:38:52Z


Εισαγωγή: Οι εργαζόμενοι στον τομέα της παροχής φροντίδας υγείας σε διάφορους τομείς, θέσεις και κινδύνους έκθεσης αναφέρουν αυξημένα επίπεδα άγχους, αγωνίας και διαταραχές ύπνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας της Covid-19. Με την εμφάνιση νέων ασθενειών η ανάγκη του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού να μένει πάντα ενημερωμένο αυξάνεται. Η κατάλληλη εκπαίδευση του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού στην χρήση της ψηφιακής υγειονομικής παιδείας κρίνεται πλέον αναγκαία. Σκοπός: Σκοπός της έρευνας είναι η εκτίμηση των επιπέδων στρες των μαιών κατά την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού SARS CoV-2 καθώς και η εκτίμηση των επιπέδων της ψηφιακής υγειονομικής παιδείας των μαιών που εργάζονται σε δομές υγείας. Υλικό και μέθοδος: Το δείγμα αποτέλεσαν 166 μαίες/τές που απασχολούνται τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη διανομή ανώνυμων ερωτηματολογίων. H δειγματοληψία ήταν δειγματοληψία ευκολίας και χιονόμπαλας. Ειδικότερα, η δειγματοληψία πραγματοποιήθηκε μέσω ανάρτησης πρόσκλησης συμμετοχής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε διαδικτυακές κλειστές ομάδες. Για την μέτρηση του στρες δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο προέκυψε από τη μελέτη της βιβλιογραφίας. Η μέτρηση της κλίμακας του αντιλαμβανόμενου στρες έγινε με το ερωτηματολόγιο PSS-14. Το ερωτηματολόγιο DASS 21 χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να εκτιμηθεί το στρες, η κατάθλιψη και το άγχος την τελευταία εβδομάδα. Τέλος χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την Ψηφιακή Υγειονομική Παιδεία. Αποτελέσματα: Στην έρευνα βρέθηκε ότι μέση βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό κυμαίνεται στις 31,7 μονάδες. Η βαθμολογία εξουθένωσης φάνηκε να μην επηρεάζεται από την ψηφιακή υγειονομική παιδεία ενώ η ηλικία των συμμετεχόντων και ο βαθμός στον οποίον θεωρούσαν επικίνδυνο τον κορονοϊό για τους ίδιους βρέθηκε να συσχετίζεται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό. Συγκεκριμένα όσο μεγαλύτεροι είναι οι συμμετέχοντες τόσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται εξαιτίας του κορονοϊού. Η μέση βαθμολογία αντιλαμβανόμενου στρες κυμάνθηκε στις 27,5 μονάδες. Η συσχέτιση Αντιλαμβανόμενου Στρες (PSS-14) με δημογραφικά-εργασιακά στοιχεία, απόψεις σχετικά με την πανδημία του κορονοϊού, Βαθμολογία Ψηφιακής Υγειονομικής Παιδείας και Βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό έδειξε ότι όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερο στρες έχουν. Επιπλέον όσο καλύτερη είναι η ψηφιακή υγειονομική τους παιδεία τόσο λιγότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους. Η κλίμακα DASS-21 έδειξε ότι το 56% των συμμετεχόντων είχε φυσιολογικά επίπεδα κατάθλιψης, το 16,9% πολύ σοβαρό άγχος και το 15,7% μέτριου επιπέδου στρες. Αντίστοιχα όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το άγχος, το στρες και η κατάθλιψη που αισθάνονται, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερα είναι τα συμπτώματα άγχους, κατάθλιψης και στρες. Οι συμμετέχοντες που δεν αισθάνθηκαν κανέναν κίνδυνο/αισθάνθηκαν πολύ μικρό κίνδυνο για την οικογένειά τους στη διάρκεια της πανδημίας είχαν σημαντικά χαμηλότερη βαθμολογία κατάθλιψης σε σχέση με όσους αισθάνθηκαν σοβαρό /απειλητικό για τη ζωή κίνδυνο. Το εκπαιδευτικό επίπεδο των συμμετεχόντων, ο βαθμός κινδύνου που αισθάνθηκαν για την οικογένειά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό και η βαθμολογία ψηφιακής υγειονομικής παιδείας βρέθηκαν να συσχετίζονται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία στρες των συμμετεχόντων. Τέλος ο βαθμός κινδύνου που αισθάνθηκαν για την οικογένειά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η βαθμολογία εξουθένωσης από τον κορονοϊό και η βαθμολογία ψηφιακής υγειονομικής παιδείας βρέθηκαν να συσχετίζονται ανεξάρτητα με τη βαθμολογία άγχους των συμμετεχόντων. Επίσης όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι και το άγχος τους και όσο καλύτερη είναι η ψηφιακή υγειονομική παιδεία των συμμετεχόντων τόσο λιγότερα είναι τα συμπτώματα άγχους. Συμπεράσματα: Από τη μελέτη προέκυψε ότι η οικογενειακή κατάσταση και το εκπαιδευτικό επίπεδο επηρεάζουν τα επίπεδα του στρες και κατάθλιψης ενώ η επαφή των μαιών με ασθενείς με covid στον χώρο εργασία τους δεν φαίνεται να επηρεάζει τα επίπεδα του στρες. Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι σε covid κλινικές σε σχέση με τους υπόλοιπους δεν φαίνεται να σημειώνουν υψηλότερο επίπεδο ψηφιακής υγειονομικής παιδείας. Ωστόσο όσο περισσότερη είναι η εξουθένωση που αισθάνονται οι συμμετέχοντες από τον κορονοϊό τόσο περισσότερο είναι το αντιλαμβανόμενο στρες τους, ενώ όσο καλύτερες είναι οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους στη χρήση του διαδικτύου για εύρεση πληροφοριών σε θέματα υγείας τόσο λιγότερο στρες έχουν.


Ψηφιακή υγειονομική παιδεία
Εξουθένωση
Στρες
SARS Cov-19

Greek

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ - Τμήμα Μαιευτικής - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Προηγμένη και Τεκμηριωμένη Μαιευτική Φροντίδα

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.el




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)