Πρόταση παρουσίασης εφαρμογών της Νανοτεχνολογίας στην A/θμια Εκπαίδευση

Πρόταση παρουσίασης εφαρμογών της Νανοτεχνολογίας στην A/θμια Εκπαίδευση

Κουτρουμάνος, Κωνσταντίνος

Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών
Παιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων
Meintasi, Athanasia
Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας
Μπέλεση, Βασιλική

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2021-07-16

2021-07-17T03:54:17Z


Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο να παρουσιάσει μια πρόταση από δραστηριότητες, βασισμένες κυρίως σε πειράματα, με τις οποίες μπορούν να παρουσιαστούν διάφορες εφαρμογές της επιστήμης της Νανοτεχνολογίας στο Δημοτικό σχολείο. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, η Νανοτεχνολογία έχει προσελκύσει έντονα το ενδιαφέρον των ερευνητών, αφού το πλήθος των εφαρμογών της αυξάνεται με αμείωτο ρυθμό έως σήμερα, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύονται συνεχώς νέοι τομείς εφαρμογών. Παρ’ όλα αυτά, έχει παρατηρηθεί από διάφορες έρευνες, πως οι μαθητές της Α/θμιας Εκπαίδευσης παρουσιάζουν ελάχιστες γνώσεις σχετικά με τη Νανοτεχνολογία και τις εφαρμογές της. Θα είχε ενδιαφέρον, λοιπόν, να δούμε πως θα μπορούσαμε να τους φέρουμε σε επαφή με τέτοιες εφαρμογές. Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρουσιάζονται γενικά στοιχεία γύρω από τον τομέα της Νανοτεχνολογίας και γίνεται μια ιστορική αναδρομή. Παρά το γεγονός ότι ο όρος «Νανοτεχνολογία» έχει κάνει την εμφάνισή του τα τελευταία χρόνια, εφαρμογές της παρατηρούνται από την αρχαιότητα, κάποιες από τις οποίες παρουσιάζονται στην εργασία, καθώς έχουν αποτελέσει αντικείμενο μελέτης των επιστημόνων για πολλές δεκαετίες αποτελώντας τα θεμέλια της σημερινής Νανοτεχνολογίας. Γίνεται, επίσης, αναφορά στα νανοδομημένα υλικά και τις κατηγορίες τους, τις ιδιότητές τους, καθώς και το ευρύτατο πεδίο των εφαρμογών τους. Νανοϋλικά, καθώς και ιδιότητες νανοϋλικών και νανοδομών συναντάμε στη φύση, σε φυτικούς και ζωικούς οργανισμούς καθώς και στον ίδιο τον άνθρωπο. Τέλος, παρουσιάζονται εφαρμογές της Νανοτεχνολογίας σε διάφορους επιστημονικούς τομείς, όπως στον τομέα της ηλεκτρονικής, της ενέργειας και της προστασίας του περιβάλλοντος, στη βιομηχανία αυτοκινήτων, τροφίμων και συσκευασίας, καθώς και στον τομέα της ιατρικής. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας γίνεται βιβλιογραφική ανασκόπηση ερευνητικών προσπαθειών που έχουν πραγματοποιηθεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, σχετικά με την ένταξη της Νανοτεχνολογίας στην εκπαίδευση, τις ιδέες των μαθητών του Δημοτικού σχολείου σχετικά με τη Νανοτεχνολογία, καθώς και σε προσπάθειες ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της Νανοτεχνολογίας στην Α/θμια Εκπαίδευση. Γίνεται αναφορά στη μέθοδο που ακολουθήθηκε και τα αποτελέσματα κάθε έρευνας, στις εφαρμογές που παρουσιάστηκαν, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίστηκαν. Επίσης, αναφέρονται συγκεκριμένες προσπάθειες παρουσίασης εφαρμογών Νανοτεχνολογίας για παιδιά ηλικίας δημοτικού, που έχουν πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της Άτυπης και μη-Τυπικής Εκπαίδευσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στο τρίτο μέρος, παρουσιάζονται δραστηριότητες, βασισμένες κυρίως σε πειράματα, μέσα από τις οποίες οι μαθητές των μεγάλων τάξεων της Α/θμιας Εκπαίδευσης μπορούν να γνωρίσουν τη Νανοτεχνολογία, να έρθουν σε επαφή με εφαρμογές της και να γνωρίσουν υλικά νανοκλίμακας και τις ιδιότητές τους. Οι δραστηριότητες που έχουν επιλεγεί, έχουν δομηθεί με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να προκαλούν το ενδιαφέρον των μαθητών, να προωθούν την εμπλοκή τους στις δράσεις, τη βιωματική μάθηση και συνεργασία και να προάγουν το ομαδικό πνεύμα. Τέλος, στο τέταρτο και τελευταίο μέρος παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και οι προοπτικές της παρούσας διπλωματικής εργασίας και αναφέρονται συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς εφαρμογές της Νανοτεχνολογίας μπορούν να παρουσιαστούν σε τάξεις του Δημοτικού σχολείου, είτε στα πλαίσια του Αναλυτικού Προγράμματος της Φυσικής στην Α/θμια Εκπαίδευση, είτε ως ξεχωριστό πρότζεκτ Νανοτεχνολογίας. Κλείνοντας, γίνεται αναφορά στις αντικειμενικές δυσκολίες που μπορούν να παρουσιαστούν κατά την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης παρουσίασης εφαρμογών Νανοτεχνολογίας στην Α/θμια Εκπαίδευση, οι οποίες λήφθηκαν υπόψη κατά τον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων και γίνονται συγκεκριμένες προτάσεις αντιμετώπισης των δυσκολιών αυτών.


Νανοεπιστήμη
Εφαρμογές νανοτεχνολογίας
Νανοτεχνολογία
Α/θμια εκπαίδευση
Δημοτικό σχολείο

Greek

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)

ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ - Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Παιδαγωγική μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)