Ένταξη του κλάδου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ένταξη του κλάδου της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Σουβατζή, Μαρία

Manousakis, Nikolaos
Σχολή Μηχανικών
Εφαρμοσμένες Πολιτικές και Τεχνικές Προστασίας Περιβάλλοντος
Βαρελίδης, Γεώργιος
Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών
Σινιόρος, Παναγιώτης

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2024-09-26

2024-12-05T12:16:08Z


Η ΕΕ έχει θέσει υψηλούς και απαιτητικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επιδιώκοντας ενεργά την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν δεσμευτεί για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050 ενώ η μέχρι στιγμής πρόοδος στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι ραγδαία, απονέμοντας στην ΕΕ τον τίτλο της παγκόσμιας ηγέτιδας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ακρογωνιαίο λίθο των πολιτικών και στοχευμένων ενεργειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και για την επίτευξη των κλιματικών της στόχων αποτελεί αναμφίβολα το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ- EU ETS) το οποίο επεκτείνεται τώρα και στον κλάδο της ναυτιλίας, επιδιώκοντας έτσι τη μείωση των εκπομπών από τη ναυτιλία και τη συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη του τομέα. Σύμφωνα με αυτό οι ναυλωτές θα πρέπει να αποκτήσουν άδεια εκπομπών για τις δραστηριότητές τους και θα υπάρχει ένα σύστημα κυκλοφορίας δικαιωμάτων εκπομπών που θα τους επιτρέπει να αγοράζουν και να πωλούν δικαιώματα ανάλογα με τις εκπομπές τους, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου που προκαλούνται από τα πλοία, καθιστώντας την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής - μια επενδυτική διαδικασία με ρίσκα και ευκαιρίες. Το EU ETS παρέχει στις εταιρείες μια σειρά από ρίσκα και ευκαιρίες τα οποία θα αναλύσουμε, διερευνώντας το αν τελικά ο κλάδος της ναυτιλίας, στην υλοποίηση του ΣΕΔΕ επωμίζεται μεγαλύτερο κόστος από αυτό που του αναλογεί ή ενδέχεται τελικά να επηρεαστεί αρνητικά σε επίπεδο ανταγωνισμού της αγοράς. Η εφαρμογή της αρχής του "ο ρυπαίνων πληρώνει" που εφαρμόζεται στον κλάδο μέσω του ΣΕΔΕ είναι πολύ πολύπλοκη, με ασαφές νομικό πλαίσιο το οποίο όμως φαίνεται να επιτελεί το σκοπό του αφού ωθεί ήδη τον κλάδο σε υπέρογκες επενδύσεις σε βιώσιμες τεχνολογίες για την εξέλιξη της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων. Όμως το αν τελικά το ΣΕΔΕ επιτελεί το σκοπό του και προωθεί αποτελεσματικές περιβαλλοντικές λύσεις είναι ένα ερώτημα που ακόμα δεν μπορεί να απαντηθεί. Τέλος θα αναφέρουμε τους οικονομικούς και κοινωνικοπολιτικούς κινδύνους από την αυξημένη ζήτηση ίδιων πράσινων καυσίμων από διαφορετικούς κλάδους, την ανάγκη για παροχή κινήτρων από τις κυβερνήσεις, την κύρια ανάγκη για συνεργασίες και για επενδύσεις σε καινοτομίες και νέες τεχνολογίες καθώς και τις συνολικές επιπτώσεις του ΣΕΔΕ στην πρόοδο της οικονομίας.


Ρύποι
Δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα
Απανθρακοποίηση
Cap-and-trade
LNG
Monitoring, reporting and verification
ΣΕΔΕ
Διοξείδιο του άνθρακα
Πράσινα καύσιμα
Ευρωπαϊκή Ένωση
Εκπομπές ρύπων
EU ETS
Μητρώο Αερίων Θερμοκηπίου
MRV
Ναυτιλιακά καύσιμα
Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών
Ναυτιλία

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου

ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ - Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Εφαρμοσμένες Πολιτικές και Τεχνικές Προστασίας Περιβάλλοντος

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.