Συνεργατική παραγωγή πληροφοριογραφημάτων (infographics) στο μάθημα της Γλώσσας στη Γ’ Γυμνασίου

This item is provided by the institution :
University of West Attica   

Repository :
Institutional Repository Polynoe   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Συνεργατική παραγωγή πληροφοριογραφημάτων (infographics) στο μάθημα της Γλώσσας στη Γ’ Γυμνασίου

Αντωνακοπούλου, Ελένη

Latsi, Maria
Μακρή, Αικατερίνη
Σχολή Μηχανικών
Παναγιώτου, Ευρύκλεια
Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία

2024-09-20

2025-01-17T07:52:20Z


Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά την ένταξη των ψηφιακών τεχνολογιών στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Ειδικότερα, ορμώμενη από πραγματικά μαθησιακά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες στα γλωσσικά μαθήματα, υιοθετείται και προτείνεται ο συγκερασμός διαφορετικών εκπαιδευτικών πεδίων και σύγχρονων πρακτικών για τη μελέτη της αφαιρετικής δεξιότητας και της κατανόησης κειμένου των μαθητών κατά την παραγωγή περιλήψεων. Αναλυτικότερα, προτείνεται η ένταξη της υπολογιστικής σκέψης σε ένα γλωσσικό μάθημα, συνδυάζοντας στοιχεία από τη θεωρία των πολυγραμματισμών και της συνεργατικής μάθησης, ενώ παράλληλα μελετάται η επιρροή της συνεργατικής παραγωγής πληροφοριογραφημάτων στην αφαιρετική δεξιότητα και στην κατανόηση κειμένου κατά τη διαδικασία της παραγωγής περιλήψεων στη Γ’ Γυμνασίου. Στην παρούσα έρευνα αξιοποιούνται τα πληροφοριογραφήματα για την παραγωγή περιλήψεων, ως εργαλεία από δύο διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Συγκεκριμένα, τα πληροφοριογραφήματα αξιοποιούνται από τον κλάδο των γλωσσικών μαθημάτων ως γραφικοί οργανωτές, ενώ ταυτόχρονα αναγνωρίζονται και από τον κλάδο της υπολογιστικής σκέψης ως μοντέλα. Τα πληροφοριογραφήματα μετατρέπονται σε εργαλεία μέσα από τα οποία θα μελετηθεί η ανάπτυξη των ικανοτήτων αφαιρετικής σκέψης και της κατανόησης κειμένου κατά τη διαδικασία παραγωγής περιλήψεων. Μέσα σε αυτή τη διαδικασία δεν παραγκωνίζεται η αξία της ομαδοσυνεργασίας και τα οφέλη που προσφέρει η συνεργατική μάθηση με την υποστήριξη υπολογιστή. Η έρευνα επομένως, επικεντρώνεται στο προσυγγραφικό στάδιο παραγωγής περιλήψεων και μέσα από ποιοτικά δεδομένα μελετά τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες επεξεργάζονται το κείμενο καθώς σχεδιάζουν πληροφοριογραφήματα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε αυτή την έρευνα καλούνται να αναγνώσουν δύο κείμενα, να γράψουν δύο περιλήψεις και να σχεδιάσουν για μία από αυτές ένα πληροφοριογράφημα, ως ένα πολυτροπικό σχεδιάγραμμα, το οποίο προετοιμάζει την παραγωγή της γραπτής περίληψής τους. Αντικείμενα προς ανάλυση αποτελούν οι περιλήψεις των μαθητών και των μαθητριών, τα πληροφοριογραφήματά τους, όπως και δεδομένα που προκύπτουν μέσα από ατομικές και ομαδικές συνεντεύξεις, από καταγραφές οθονών και από ηχογραφήσεις των συνομιλιών των συμμετεχόντων κατά τον σχεδιασμό του πληροφοριογραφήματος (think aloud protocol). Κύρια μέθοδος ανάλυσης των δεδομένων είναι η θεματική ανάλυση. Κλείνοντας, τα ευρήματα που προκύπτουν από την παρούσα διπλωματική εργασία είναι ως επί το πλείστον ενθαρρυντικά τόσο για την κατανόηση κειμένου όσο και για τη δεξιότητα αφαίρεσης, δημιουργώντας βέβαια προβληματισμούς και περαιτέρω ζητήματα προς διερεύνηση, τα οποία και αναπτύσσονται στο τέλος της έρευνας.


Πληροφοριογράφημα

Greek

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.)

ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ - Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών - Μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες - Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές
Attribution-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)