Testing the Fisher Effect in OECD countries: An empirical investigation

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2010 (EL)

Testing the Fisher Effect in OECD countries: An empirical investigation

Καρούμπα, Αργυρώ

Φουντάς, Στυλιανός
Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οικονομική Επιστήμη

This paper tests the validity of the Fisher hypothesis for the OECD countries using a cointegration procedure developed by Gregory and Hansen (1996) that allows for the presence of a one-time endogenously determined structural break in the cointegrating vector. We are paying particular attention to the integration and cointegration properties of the variables, since meaningful Fisher effect tests critically depend on such properties. It is noteworthy that , contrary to the other empirical studies ,we test the hypothesis of stationarity of the variables using a relatively recent unit root test suggested by Ng-Perron (2001) due to its superiority to Augmented Dickey Fuller (ADF) and Phillips-Perron (P-P) tests. The results indicate that in the majority of the countries tested, their variables do not satisfy the integration properties and therefore we cannot proceed to cointegration techniques. For the rest of the countries where the integration properties are satisfied the cointegration procedure indicate that the full Fisher effect is present for only one country, Canada, while the partial Fisher effect holds for Belgium and Korea.
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2010.

Electronic Thesis or Dissertation
Text

Fisher hypothesis
Dynamic OLS
Cointegration Tests
Structural Breaks


Αγγλική γλώσσα

2010
2010-10-14T10:54:31Z


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.