Το smartphone είναι σήμερα πανταχού παρόν και είναι ίσως η πιο κοινή ηλεκτρονική
φορητή συσκευή στον πλανήτη. Η συνηθέστερη χρήση του είναι η επικοινωνία, η
περιήγηση στο διαδίκτυο και η χρήση του ως συσκευή ήχου και εικόνας. Όμως η
μεγάλη ποικιλία ενσωματωμένων αισθητήρων που διαθέτει το καθιστά ως ένα κινητό
εργαστήριο τσέπης που θα μπορούσε να αντικαταστήσει σε πολλές περιπτώσεις
ακριβές και ογκώδεις συσκευές στο εργαστήριο Φυσικής, ανατρέποντας και δίνοντας
ταυτόχρονα μια νέα διάσταση στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Την
τελευταία δεκαετία μάλιστα έχουν πληθύνει οι προτάσεις και ιδέες πραγματοποίησης
μετρήσεων με τη βοήθεια των εσωτερικών αισθητήρων ενός smartphone, όπως είναι
οι μετρήσεις ταχύτητας, επιτάχυνσης, έντασης ηχητικού και μαγνητικού,
φωτεινότητας κ.λπ. Όμως, παρά την πληθώρα προτεινόμενων πειραματικών
διατάξεων λείπουν εκείνες οι εμπειρικές έρευνες που θα τεκμηριώσουν την
παιδαγωγική και μεγάλη προστιθέμενη αξία του smartphone από τη χρήση του ως
πειραματικό εργαλείο μετρήσεων στο εργαστήριο των Φυσικών Επιστημών. Η
παρούσα εργασία φιλοδοξεί να εμπλουτίσει την σχετική βιβλιογραφία με τα
αποτελέσματα μιας εμπειρικής έρευνας ανάμεσα σε 70 περίπου μαθητές της γ’
Γυμνασίου. Αρχικά παρουσιάζονται συνοπτικά τα αποτελέσματα μιας
βιβλιογραφικής επισκόπησης προτάσεων και πιλοτικών πειραματικών διατάξεων
αξιοποίησης των smartphones στο Εργαστήριο των Φυσικών Επιστημών. Στη
συνέχεια της εργασίας παρουσιάζεται η δομή μιας μικροδιδασκαλίας που στόχο έχει
τις απαντήσεις σε ερευνητικά ερωτήματα που αφορούν τόσο τα μαθησιακά
αποτελέσματα της χρήσης του smartphone στη διδασκαλία της ταλάντωσης ενός
εκκρεμούς, όσο και τις στάσεις των μαθητών απέναντι στη αξιοποίηση του
smartphone στη διδασκαλία και αξιολόγηση τους στη συγκεκριμένη ενότητα. Για τον
σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκαν κοινά smartphones χαμηλού σχετικά κόστους και δυο
δωρεάν εφαρμογές. η Physics Toolbox Suite για τη διδασκαλία της ταλάντωσης και η
Socrative για την on time αξιολόγηση της διαδικασίας. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν
την θετική ανταπόκριση των μαθητών απέναντι στη χρήση του smartphone στη
διδασκαλία και αξιολόγηση, γεγονός που πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι υπεύθυνοι
εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Όμως ταυτόχρονα ανέδειξαν και διάφορα τεχνικά κυρίως
1
προβλήματα τα οποία είναι αντιμετωπίσιμα και πάντως όχι ικανά να αντιστρέψουν τα
θετικά οφέλη που προκύπτουν από τη παιδαγωγική αξιοποίηση των smartphones.
(EL)
Διπλωματική εργασία - Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού, 2019 ( α/α 11598)
(EL)
The smartphone is ubiquitous nowadays and is probably the most common portable
electronic device on the planet. Its most common use is communication, browsing the
Internet and as an audio and video device. Yet the wide variety of built-in sensors
makes it a mobile pocket lab that could in many cases replace expensive and bulky
devices in the Physics lab, while overturning and giving a new dimension to science
teaching. In the last decade, suggestions and ideas for measuring with the help of
internal sensors of a smartphone, such as speed, acceleration, sound and magnet
volume, brightness, etc. have indeed increased. However, despite the large number of
experimental designs proposed, there is a lack of empirical research that will
substantiate the pedagogical and high added value of the smartphone by its use as an
experimental measurement tool in the Science Laboratory. The present study aims to
enrich the relevant literature with the results of an empirical study among
approximately 70 students in year three of lower secondary school. Initially, the
results of a bibliographic overview of proposals and pilot experiments on the
exploitation of smartphones at the Laboratory of Natural Sciences are summarized.
Next is presented the microstructure of a mini-lesson aiming at answering research
questions concerning both the learning outcomes of using a smartphone in teaching
oscillation of a pendulum, and the students’ attitudes towards using a smartphone in
teaching and assessing them in this particular section. Common low-cost smartphones
and two free apps were used for this purpose; the Physics Toolbox Suite for teaching
oscillation and Socrative for real-time evaluation process. The results highlight the
positive response of students to the use of the smartphone in teaching and assessment,
which should be taken into account by educational planners. At the same time,
however, they also highlight a number of technical problems that are manageable and
yet not capable of reversing the benefits of the pedagogical value of smartphones.
(EN)