Η παρούσα έρευνα αναφέρεται στη συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων στη
διαδικασία λήψης απόφασης για διοικητικά και διδακτικά θέματα της σχολικής
μονάδας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σκοπός της έρευνας είναι να διαπιστωθεί αν ο
σύλλογος διδασκόντων/ουσών, ως θεσμοθετημένο όργανο, υλοποιεί βασικές
αποφασιστικές του αρμοδιότητες, αν οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να ενισχυθούν οι
αποφασιστικές αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων/ουσών και τέλος αν ο
σύλλογος διδασκόντων/ουσών έχει τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες για να
καθορίζει αυτόνομα τη λειτουργία της σχολικής μονάδας σε διδακτικό και
διοικητικό επίπεδο. Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα σε 255
εκπαιδευτικούς των δημοτικών σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του δήμου
Κασσάνδρας και Προποντίδας του νομού Χαλκιδικής. Η συλλογή δεδομένων έγινε
με ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου ερωτήσεων, ενώ τα αποτελέσματα αναλύονται
στο SPSS 13 με πίνακες συχνοτήτων, συνάφειας, κριτήρια x²-Pearson και
γραφήματα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι σύλλογοι διδασκόντων καταρτίζουν
τον προγραμματισμό, τον παρακολουθούν και τον αναμορφώνουν σε σχετικά
ικανοποιητικό επίπεδο. Ωστόσο, η αποτίμηση των αποτελεσμάτων, που πρέπει να
πραγματοποιείται στο τέλος του έτους, δεν γίνεται με την απαραίτητη επάρκεια. Οι
εκπαιδευτικοί διεκπεραιώνουν στο πλαίσιο του προγραμματισμού βασικές
αρμοδιότητες, όπως την ανάθεση μαθημάτων και τον τρόπο αναπλήρωσης
διδακτικών ωρών. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι είναι σημαντική η
συμβολή του συλλόγου διδασκόντων στη λήψη αποφάσεων για διδακτικά θέματα
και επιθυμεί ο σύλλογος διδασκόντων να ενισχυθεί με περισσότερες αρμοδιότητες.
Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων για θέματα που
αφορούν τη διοικητική λειτουργία της σχολικής μονάδας και επιθυμεί την ενίσχυση
των αρμοδιοτήτων του συλλόγου σε διοικητικά θέματα που μέχρι τώρα είναι στις
αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας. Η πλειονότητα των συλλόγων φαίνεται ότι
δεν αποτιμά τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών ούτε λαμβάνει
αποφάσεις για την κάλυψή τους· μάλιστα συνδέει τις ανεπαρκείς επιμορφωτικές
6
δραστηριότητες με την έλλειψη δεξιοτήτων και γνώσεων στη λήψη αποφάσεων σε
διδακτικό και διοικητικό επίπεδο.
(EL)
Διπλωματική εργασία - Σχολή Οικονομίας και Οργάνωσης - Τμήμα Διοίκησης Οργανισμών Μάρκετινγκ και Τουρισμού - Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη Διοίκηση και Οργάνωση εκπαιδευτικών μονάδων, 2019 (α/α 11683)
(EL)
The present study refers to the participation of the Teachers' Association in the
decision-making process for administrative and teaching issues of the primary
school unit. The purpose of the research is to establish whether the Teachers'
Association, as an institutionalized institution, implements its key decision-making
competencies if teachers wish to strengthen the decisive competences of the
Teachers' Association and, finally, if the Teachers' Association has the required
knowledge and skills to determine autonomously the functioning of the school at the
teaching and administrative level. For this purpose, a quantitative survey was carried
out on 255 teachers from elementary primary schools in the municipality of
Kassandra and Propontide in the prefecture of Chalkidiki. The data collection was
done with a questionnaire of closed question type, and the results are analyzed in
SPSS 13 with frequency tables, relevance, x²-Pearson criteria and graphs. The
results showed that the teachers' clubs are planning, monitoring and reforming them
at a relatively satisfactory level. However, the assessment of the results to be carried
out at the end of the year is not done with the necessary proficiency. Teachers carry
out basic competence in programming, such as assigning lessons and how to
complete teaching hours. The majority of teachers believe that the Teachers
Association's contribution to decision-making on teaching issues is important and
wishes the Teachers Association to be strengthened with more competencies. The
majority of teachers participate in decision-making on issues related to the
administrative operation of the school and wishes to strengthen the club's
competences in administrative matters that are up to now within the Ministry. The
majority of clubs do not seem to value teacher’s training needs or make decisions to
meet them; in fact, they associate inadequate training activities with lack of skills
and knowledge in teaching and administrative decision-making.
(EN)