see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Γλώσσα, γραμματισμός και εξουσία (EL)
Language, literacy and power (EN)

Macedo, Donaldo
Freire, Paulo

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2015-08-07


Ο Donaldo Macedo και o Paulo Freire συζητούν τη σχέση ανάμεσα στην κουλτούρα και την εκπαίδευση αναλύοντας τον ρόλο του κριτικού αλφαβητισμού στην κατανόηση της γλώσσας ως ταξικού στοιχείου. Αναφέρονται στο θέμα της βασικής εκπαίδευσης, της περιθωριοποιημένης κουλτούρας και της κυρίαρχης ιδεολογίας. Οι δύο συνομιλητές θίγουν επιπλέον τη σημασία που έχει, για τις περιθωριοποιημένες ή υποταγμένες πολιτισμικά ομάδες, η αντίληψη του εαυτού μέσω της γλώσσας και την απελευθερωτική διάσταση που μπορεί να προσλάβει η χρήση της. (EL)
Donaldo Macedo and Paulo Freire discuss the relationship between culture and education by analyzing the role of critical literacy for the understanding of language as an element of class. They examine the issue of basic education, marginalized culture and dominant ideology. The two discussants also touch upon the importance that the perception of self through language has for marginalized or culturally disadvantaged groups, and the liberating aspect that language use can assume for them. (EN)


Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας

Greek

Συντακτική Επιτροπή (EL)


1108-3697
Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας; Τόμ. 29 (2012): Πολιτική και εκπαίδευση; 55-67 (EL)
Science and Society: Journal of Political and Moral Theory; Vol. 29 (2012): Πολιτική και εκπαίδευση; 55-67 (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)