Στην παρούσα εργασία επιδιώκω να προσδιορίσω ορισμε'νους βασικούς τρόπους εννοιο- λόγησης του κοινωνικού κεφαλαίου, σε σχέση με τους αντίστοιχους -πλην όμως διαφορετικούς- με τους οποίους η ε'ννοια αυτή έχει εφαρμοστεί. Ξεκινώ με μία αναδρομή στις καταβολές της έννοιας του κοινωνικού κεφαλαίου όπου ακροθιγώς γίνεται αναφορά στους Tocqueville, Marx, Durkheim, Weber, Hanifan, Jacobs και Loury. Στη συνέχεια, ακολουθεί μία συνοπτική κριτική παρουσίαση των σχετικών απόψεων των πιο σημαντικών κατά τη γνώμη μου συγγραφέων στο πεδίο αυτό, δηλαδή των Ρ. Bourdieu, J. S. Coleman, A. Portes και R. Putnam. Επιδιώκω να δείξω τον κατακερματισμό των διαφορετικών προσεγγίσεων και τις δυσχέρειες της επιστημονικής συζήτησης. Αυτή την τελευταία τη συνδέω και με την υιοθέτηση της έννοιας του κοινωνικού κεφαλαίου από διεθνικούς οργανισμούς και κυβερνήσεις, και ε'τσι την ιδεολογικοποίησή της. Τέλος διατυπώνω μία σκέψη για την άρση αυτής της σύγχυσης και του κατακερματισμού.
(EL)
My intention in this paper is to delineate some basic ways of conceptualizing social capital. This is effectuated in relation to the corresponding, but different, ways in which this notion has been applied. I begin by looking into the origins of the concept in Tocqueville, Marx, Durkheim, Weber, Hanifan, Jacobs and Loury. I then proceed to present a brief overview of the relevant analyses of the authors I consider the most important in terms of their work on social capital: namely, P. Bourdieu, J. S. Coleman, A. Portes and R. Putnam. In the discussion I intend to show the fragmentation between the varying approaches and illustrate the difficulties of the scientific discussion. I relate the latter to the adoption of the notion of social capital by transnational organizations, as well as by national governments, and the uses to which it is put. Lastly, the need to overcome confusion and fragmentation and to proceed toward theoretical clarity is highlighted.
(EN)