Όψεις της αναπαράστασης του μαθητικού ρόλου στον ελληνικό κινηματογράφο

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Όψεις της αναπαράστασης του μαθητικού ρόλου στον ελληνικό κινηματογράφο (EL)

Papanastasiou, Panagiotis Papanastasiou

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article (EN)

2024-12-21


Η κινηματογραφική αναπαράσταση του μαθητή στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία μπορεί να χαρακτηριστεί ως στερεοτυπική, κατασκευασμένη από ενήλικους, αναντίστοιχη, έστω εν μέρει, με την πραγματικότητα, ενώ αποκλείει ζητήματα που απασχολούν τους πραγματικούς μαθητές και τους γονείς τους (σχολική εκπαίδευση), καθώς και κάποιες κατηγορίες μαθητών (π.χ. μαθητές σε δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης, σε μη αστικά κοινωνικό-οικονομικά περιβάλλοντα, με προβλήματα υγείας, κ.ο.κ.). Θεωρώντας ότι η παραπάνω θέση δεν αποσαφηνίζεται πλήρως και επαρκώς, η παρούσα θεωρητική μελέτη επιδιώκει να χαρτογραφήσει την κινηματογραφική εικόνα του μαθητή και την ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον διερευνώντας τα σημεία εκείνα που δεν αναφέρονται στη διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία και μη λησμονώντας βεβαίως, ότι κάθε χαρτογράφηση δεν είναι παρά μία εντελώς υποκειμενική πρόταση ανάγνωσης ενός ανεξερεύνητου, μέχρι στιγμής, χώρου. Με την οπτική αυτή, χαρτογραφείται ο μαθητής σφαιρικά μέσα από ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου (κλασικός και σύγχρονος), ώστε να παρουσιαστούν οι κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις που αντιμετωπίζει ο μαθητικός ρόλος στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού θεσμού και παράλληλα να αναδυθεί ο έμφυλος ρόλος του. (EL)
The cinematic representation of students in international and Greek literature can be characterized as stereotypical, constructed by adults, disconnected, at least partially, from reality, while excluding issues that concern real students and their parents (school education), as well as certain categories of students (e.g., students in adverse living conditions, non-urban socio-economic environments, with health problems, etc.). Considering that the above position is not fully clarified and sufficient, this theoretical study seeks to map the cinematic image of the student and their integration into the school environment by exploring those points not addressed in international and Greek literature. It also acknowledges that every mapping is nothing but a completely subjective proposal for interpreting an unexplored space. With this perspective, the student is mapped comprehensively through a representative sample of Greek cinema films (classic and contemporary), in order to present the social and political situations faced by the student role within the educational institution framework, and simultaneously to reveal their gender role. (EN)


Μαθητής (EN)
Ελληνικός κινηματογράφος (EN)
Αναπαραστάσεις (EN)
Σχολείο (EN)
Σχέσεις (EN)
Ετερότητα (EN)
Οικογένεια (EN)

Animation, Film, Διαδραστικά Μέσα στην Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό

Ελληνική γλώσσα

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠαΔΑ), Πανεπιστήμιο Αιγαίου (EN)


2732-639X
Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας 3D Animation, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής; Τόμ. 5 Αρ. 2 (2024): Επετειακό τεύχος. Κριτικές προσεγγίσεις οπτικοακουστικών έργων (EL)
Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC]; Vol. 5 No. 2 (2024): Anniversary issue Critical approaches of audiovisual projects. (EN)

Copyright (c) 2024 Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC] (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.