Η διαχείριση της Ποιότητας αποτελεί πλέον πολύ σημαντικό γεγονός και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ISO 9000, αυτή δεν αφορά μόνον τον έλεγχο ποιότητας ή/και την επιθεώρηση των προϊόντων, αλλά καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, από τον σχεδιασμό μέχρι την κυκλοφορία του.Αυτό σημαίνει κατ΄ επέκταση ότι και τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας εφαρμόζονται όχι μόνο για την τυποποιημένη, ασφαλή και ομαλή λειτουργία των οργανισμών προς παραγωγή των εκάστοτε προϊόντων ή υπηρεσιών αλλά ακόμα και για τον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων.Μέσα από την παρούσα εργασία γίνεται μια εκτενής αναφορά τόσο στην ποιότητα όσο και στα συστήματα διοίκησης που την πλαισιώνουν καθώς και στην διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων. Η εκπόνηση της παρούσας διπλωματικής εργασίας έχει ως σκοπό να γίνει κατανοητή η χρήση της σκοπιμότητας και αναγκαιότητας της διαχείρισης ποιότητας, ακόμα και στο πρόδρομο στάδιο της έρευνας και ανάπτυξης ενός νέου Προϊόντος (R&D).Στο πλαίσιο της εργασίας έγινε μια προσπάθεια να ‘’αφουγκραστούμε’’ τις συνήθειες των καταναλωτών (The Voice of the Customer) σχετικά με την χρήση των καλλυντικών προϊόντων, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο τα επιλέγουν. Συλλέχθηκαν 440 απαντημένα ερωτηματολόγια από τα 600 που απεστάλησαν συνολικά, με την βοήθεια των οποίον οδηγηθήκαμε σε σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με την επίδραση της εφαρμογής των συστημάτων ποιότητας και της ποιότητας γενικότερα στην επιλογή και αγορά των καλλυντικών προϊόντων.Με την ολοκλήρωση της μελέτης της συγκεκριμένης εργασίας, ελπίζεται να υπάρχει μια σφαιρική και ολοκληρωμένη άποψη για την εφαρμογή των συστημάτων ποιότητας και τον ρόλο τους στην ανάπτυξη ενός Νέου προϊόντος. Η εργασία διαρθρώνεται στα ακόλουθα μέρη: στο πρώτο Κεφάλαιο αναλύεται η έννοια της ποιότητας και γίνεται αναφορά στους σημαντικότερους «γκουρού» της ποιότητας. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζεται ο ρόλος της Τυποποίησης και των Προτύπων για την υλοποίηση και την λειτουργία των Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες παραγωγής καλλυντικών προϊόντων είναι επιθυμητό να εφαρμόζουν το σύστημα διαχείρισης ποιότητας ISO 22716, το οποίο περιγράφει τις απαιτήσεις για την Εφαρμογή Κανόνων Ορθής Βιομηχανικής Πρακτικής (GMPs) τόσο για την παραγωγή και την συσκευασία, όσο και για τον έλεγχο, την αποθήκευση και τη διανομή των Καλλυντικών Προϊόντων. Παράλληλα το ίδιο πρότυπο αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο για τη συμμόρφωση των παραπάνω δραστηριοτήτων με τις υποχρεωτικές απαιτήσεις του νέου Κανονισμού Ε.Ε. 1223/2009. Στο επόμενο τρίτο κεφάλαιο, δίνονται οι ορισμοί του «Νέου προϊόντος» και της «Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D)» και γίνεται μια εκτενής αναφορά στην διαδικασία με την οποία πραγματοποιείται το R&D. Στο τέταρτο κεφάλαιο αναλύεται η συσχέτιση της ανάπτυξης ενός νέου προϊόντος με τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας. Στο πέμπτο κεφάλαιο παρουσιάζεται μια εταιρεία παραγωγής καλλυντικών προϊόντων η οποία τηρεί το ISO 22716 κι επιπλέον αναλύεται το περιεχόμενο του ερωτηματολογίου που χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα έρευνα. Στο έκτο κεφάλαιο πραγματοποιείται η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας με την βοήθεια κατάλληλου στατιστικού προγράμματος (Minitab), τα αποτελέσματα της οποίας σχολιάζονται στο έβδομο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση της βιβλιογραφίας.
(EL)
Quality management is now a very important event, according to the requirements of ISO 9000, it does not only concern quality control and/or product inspection, but covers the entire life cycle of the product or a service, from design to delivery. its circulation.This means that the quality management systems are applied not only for the standardized, safe and smooth operation of the organizations for the production of the respective products or services, but also for the research and development of new products.Through this work, an extensive reference is made both to quality and to the management systems that frame it, as well as to the process of developing new products. The purpose of this thesis is to understand the feasibility and necessity of quality management, even at the preliminary stage of research and development of a new Product (R&D).In the context of the work, an attempt was made to "listen" to the habits of consumers (The Voice of the Customer) regarding the use of cosmetic products, as well as the way in which they choose them. 440 answered questionnaires were collected from the 600 that were sent in total, with the help of which we were led to important conclusions regarding the effect of the implementation of quality systems and quality in general on the selection and purchase of cosmetic products.Upon completion of the study of this specific work, it is hoped that there will be a global and comprehensive view of the implementation of quality systems and their role in the development of a New Product.The work is structured in the following parts: in the first Chapter the concept of quality is analyzed and reference is made to the most important "gurus" of quality. The second chapter presents the role of Standardization and Standards for the implementation and operation of Quality Management Systems. It is worth saying that companies producing cosmetic products are desirable to implement the ISO 22716 quality management system, which describes the requirements for the Application of Good Manufacturing Practice Rules (GMPs) for both production and packaging, as well as for control, storage and distribution of Cosmetic Products. At the same time, the same standard is an excellent tool for the compliance of the above activities with the mandatory requirements of the new EU Regulation. 1223/2009. In the following third chapter, the definitions of "New Product" and "Research and Development (R&D)" are given and an extensive reference is made to the process by which R&D is carried out. The fourth chapter analyzes the correlation of the development of a new product with quality management systems. In the fifth chapter, a company producing cosmetic products that adheres to ISO 22716 is presented, and in addition, the content of the questionnaire used in this research is analyzed. In the sixth chapter, the statistical analysis of the research results is carried out with the help of a suitable statistical program (Minitab), the results of which are commented on in the seventh and last chapter of the paper. The paper concludes with the citation of the bibliography.
(EN)