Πολιτισμική και γλωσσική ετερότητα στο ελληνικό σχολείο: Η περίπτωση των Τάξεων Υποδοχής

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Πολιτισμική και γλωσσική ετερότητα στο ελληνικό σχολείο: Η περίπτωση των Τάξεων Υποδοχής (EL)
Cultural and linguistic diversity in the Greek school: The case of Reception Classes (EN)

Thomou, Paraskevi
Kontogianni, Dionisia

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2022-12-12


Στο ελληνικό σχολείο το κύριο μέτρο για την εκπαιδευτική ένταξη των γλωσσοπολιτισμικά διαφορετικών μαθητών αποτελεί η φοίτησή τους σε Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.). Ωστόσο, ενώ υπάρχει αρκετή θεωρητική τεκμηρίωση για τη σημασία της αξιοποίησης του γλωσσικού και πολιτισμικού κεφαλαίου των μαθητών αυτών κατά τη μαθησιακή διαδικασία, τα θεσμικά μέτρα που υιοθετούνται φαίνεται ότι αποσιωπούν την υπάρχουσα θεωρητική γνώση. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η παρούσα έρευνα διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών των Τ.Υ. σχετικά με το βαθμό ετοιμότητάς τους να διδάξουν σε αυτές τις τάξεις και το βαθμό συνεργασίας που αναπτύσσουν με τους εκπαιδευτικούς των συμβατικών τάξεων. Επιπρόσθετα, διερευνώνται οι απόψεις και οι πρακτικές των εκπαιδευτικών των Τ.Υ. για την αξιοποίηση του γλωσσικού και πολιτισμικού κεφαλαίου των μαθητών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ημιδομημένες συνεντεύξεις σε εννέα εκπαιδευτικούς Τ.Υ. και με ημιδομημένες παρατηρήσεις διδασκαλιών μέσα σε Τ.Υ. με παράλληλη συμπλήρωση ημερολογίου. Μέσα από τα ευρήματα της έρευνας οι εκπαιδευτικοί των Τ.Υ. ανέδειξαν μία γενικότερη εγκατάλειψη και απαξίωση του έργου που επιτελεί η Τ.Υ. Ειδικότερα, μόνο κάποιοι εκπαιδευτικοί Τ.Υ. φαίνεται να κατανοούν τις ανάγκες των γλωσσοπολιτισμικά διαφορετικών μαθητών και να καθιστούν τις τάξεις τους «ασφαλείς χώρους» για αυτούς τους μαθητές. (EL)
in Greek schools, the main means of including linguistically and culturally diverse students is by making them attend a Reception class. While the importance of linguistic and cultural background of these pupils is well established in the relevant literature, this background seems not to be exploited fully in the educational practice. In this study, teachers’ of Reception Classes views on their readiness to teach, their collaboration with the teachers of the mainstream classes and their practices regarding the exploitation of the linguistic and cultural background of these pupils are investigated. Collection data was gathered by 9 semi-structured interviews taken from Reception Class teachers and also through semi-structured teaching observations and diary keeping. Research findings have shown that the work done in the Reception Classes is underestimated and undervalued. Only a few teachers seem to understand the special needs of linguistically and culturally diverse students and make their class a “safe haven” for them. (EN)


διαπολιτισμική ικανότητα (EL)
εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, (EL)
ετερότητα (EL)
Τάξεις Υποδοχής, (EL)
intercultural competence (EN)
diversity (EN)
Reception Classes (EN)
primary school teachers (EN)

Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)


2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 8 (2022); 190-210 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 8 (2022); 190-210 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2022 Διονυσία Κοντογιάννη, Παρασκευή Θώμου (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.