Θέματα γλωσσικής πολιτικής στο Oλλανδικό κοινοτικό σχολείο στην Αθήνα

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Θέματα γλωσσικής πολιτικής στο Oλλανδικό κοινοτικό σχολείο στην Αθήνα (EL)
Language policy issues in the Dutch community school in Athens (EN)

Kantzou, Vicky
Hliopoulou, Aristea
Androulakis, Giorgos
Maligkoudi, Christina

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2024-12-20


Η παρούσα εργασία διερευνά το ολλανδικό κοινοτικό σχολείο της Αθήνας στο οποίο φοιτούν μαθητές/τριες οι οποίοι/ες προέρχονται από οικογένεια με τουλάχιστον έναν/μία Ολλανδό/ή γονέα. Τα κοινοτικά σχολεία (community schools) στοχεύουν, στην πλειονότητα των περιπτώσεών τους, τόσο στο ελληνικό όσο και στο διεθνές συγκείμενο, στη γλωσσική διατήρηση της ‘μειονοτικής’ γλώσσας, της γλώσσας καταγωγής. Επίσης, η φοίτηση παιδιών σε κοινοτικό σχολείο θεωρείται μια ισχυρή γλωσσική πρακτική εκ μέρους οικογενειών με μεταναστευτικό υπόβαθρο, στο πλαίσιο της θεωρίας της ‘οικογενειακής γλωσσικής πολιτικής’ (family language policy). Παράλληλα, η γλωσσική πολιτική και ο γλωσσικός σχεδιασμός (language policy and planning, LPP) θεωρούνται ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στη γλωσσική διατήρηση και, υπό αυτό το πρίσμα εξετάζεται στην παρούσα εργασία το ολλανδικό κοινοτικό σχολείο της Αθήνας: πώς προσλαμβάνεται η ολλανδική γλώσσα και η διδασκαλία της στο πλαίσιο του συγκεκριμένου κοινοτικού σχολείου και των οικογενειών, των οποίων τα παιδιά φοιτούν στο εν λόγω κοινοτικό σχολείο και ποια ζητήματα γλωσσικής πολιτικής και γλωσσικού σχεδιασμού αναδύονται. Για την διερεύνηση αυτών των ερωτημάτων διεξήχθησαν συνεντεύξεις με γονείς και εκπαιδευτικούς του σχολείου. Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε τον γλωσσικό σχεδιασμό και τη στοχοθεσία του κοινοτικού σχολείου, που διαφέρει από λοιπές περιπτώσεις κοινοτικών σχολείων στον ελληνικό χώρο. (EL)
The present study investigates the Dutch community school in Athens which is attended by students who come from a family with at least one Dutch parent. Community schools are organised educational units within immigrant communities residing in host countries with a dominant language different from their language of origin and aim, in the majority of cases, both in the Greek and international context, at the linguistic preservation of the 'minority' language, the language of origin. Also, the enrolment of children in community schools is considered a strong linguistic practice on the part of families with an immigrant background, in the context of the theory of 'family language policy'. At the same time, language policy and planning (LPP) is considered an important factor contributing to language maintenance and, in this light, the Dutch community school in Athens is examined in this paper: how the Dutch language and its teaching is perceived in the context of this community school and the families whose children attend this community school, and what issues of language policy and language planning arise. To explore these questions, interviews were conducted with parents and teachers at the school. The analysis of the data highlighted the language planning and targeting of the community school, which differs from other cases of community schools in Greece. (EN)


γλωσσικός σχεδιασμός (EL)
γλωσσική πολιτική (EL)
κοινοτικό σχολείο (EL)
διγλωσσία (EL)
ολλανδικά (EL)
language policy (EN)
language planning, (EN)
Dutch (EN)
bilingualism (EN)
community school, (EN)

Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης

Ελληνική γλώσσα

ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ - School of Early Childhood Education Faculty of Education, AUTH (EL)


2459-3737
Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης; Τόμ. 10 (2024); 220-237 (EL)
Dialogoi! Theory and Praxis in Education; Vol. 10 (2024); 220-237 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2024 Αριστέα Ηλιοπούλου, Χριστίνα Μαλιγκούδη, Βίκυ Κάντζου, Γιώργος Ανδρουλάκης (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.