Tο σχολικό περιβάλλον μπορεί να συμβάλει στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και της ανθεκτικότητας των μαθητών παρέχοντάς τους τα κατάλληλα εφόδια. Μεταξύ των παραγόντων που φαίνεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην συναισθηματική και ακαδημαϊκή ανάπτυξη των παιδιών περιλαμβάνονται η ποιότητα της σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή, η παροχή υποστήριξης, οι θετικές/ ρεαλιστικές προσδοκίες, το θετικό κλίμα μάθησης αλλά και οι διδακτικές πρακτικές που υιοθετούνται. Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση της συναισθηματικής ευεξίας μαθητών των πρώτων τάξεων του Δημοτικού σχολείου (6- 8 ετών), σύμφωνα με ορισμένους δηλωτικούς ενδοατομικούς και περιβαλλοντικούς προστατευτικούς παράγοντες (π.χ. προσοχή, αυτοέλεγχος, πρωτοβουλία, φιλοκοινωνική συμπεριφορά, συνεργασία σχολείου-οικογένειας) καθώς και των πιθανών διαφορών της ως προς το φύλο και τη σχολική επίδοση. Επιπλέον, μελετήθηκε η σύνδεση της ποιότητας της σχέσης εκπαιδευτικών-μαθητών καθώς και των διδακτικών πρακτικών που εφαρμόζονται στην τάξη με τη συναισθηματική ευεξία των μαθητών. Συμμετείχαν 160 εκπαιδευτικοί από την Αττική, αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα απαντώντας στο ερωτηματολόγιο της έρευνας αναφορικά με τους/τις μαθητές/τριες τους. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν σημαντικές διαφορές της ευεξίας ως προς το φύλο και τη σχολική επίδοση των παιδιών, με τα κορίτσια και τους μαθητές με υψηλή επίδοση να παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής ευεξίας. Επιπρόσθετα, βρέθηκε ότι οι σχέσεις εγγύτητας μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών καθώς και οι διδακτικές πρακτικές προσανατολισμένες στη μάθηση σχετίζονται θετικά με τους παράγοντες συναισθηματικής ευεξίας, ενώ αντίστροφα οι συγκρουσιακές σχέσεις και οι διδακτικές πρακτικές προσανατολισμένες στην επίδοση σχετίζονταν αρνητικά. Η συγκεκριμένη εργασία αποσκοπεί να συνεισφέρει στην ενίσχυση του έργου των εκπαιδευτικών και στη διαμόρφωση θετικής εκπαιδευτικής πολιτικής, ιδίως σε παιδιά πρώιμης σχολικής ηλικίας.
(EL)
The school environment can contribute to the promotion of psychosocial adjustment and resilience of students by providing the appropriate tools to them. Among the actors that appear to have a significant impact on children's emotional and academic development are the quality of the teacher-student relationship, the provision of support, positive/realistic expectations, a positive learning climate and the teaching practices adopted by teachers. This paper aims to research the emotional wellbeing of primary school students during the first and second grade, according to the protective factors of attention/concentration, self-control, initiative, social interaction and school-family cooperation and the possible differences between gender and school performance. In addition, the relation between teacher-student relationship, as well as the instructional practice using in the classroom were studied in terms of students' emotional well-being. The sample consisted of 160 primary teachers from Attica and the rest of Greece who answered the survey questionnaire providing information about their students. The results indicated significant differences in well-being as concerned to gender and school performance, with girls and high-achieving students showing higher levels of emotional well-being. In addition, it was found that teacher-student proximity relationships and learning-oriented teaching practices were positively related to emotional well-being factors, while conversely, conflictual relationships and performance-oriented teaching practices were negatively related. This paper aims to contribute to the enhancement of teachers' role and the formulation of positive educational policy, especially for early school-aged children.
(EN)