«Οι γυναίκες ξέρουν να οδηγούν;» Μια έρευνα για τη συμβολή της θεατροπαιδαγωγικής στην αντιμετώπιση στερεοτυπικών αντιλήψεων για το φύλο

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



«Οι γυναίκες ξέρουν να οδηγούν;» Μια έρευνα για τη συμβολή της θεατροπαιδαγωγικής στην αντιμετώπιση στερεοτυπικών αντιλήψεων για το φύλο (EL)
‘Do women know how to drive?’ A research on how theatre pedagogy contributes to dealing with gender stereotypes (EN)

Kousi, Dimitra
Panges, Ioannis
Lenakakis, Antonis

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
κοινωνιομετρία; θεμελιωμένη θεωρία; θεματική ανάλυση (EL)
sociometric test; grounded theory; thematic analysis (EN)

2019-04-16


Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση της επίδρασης ενός θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος στη διαχείριση των στερεοτυπικών αντιλήψεων για το φύλο και στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των μελών μιας ομάδας παιδιών Στ’ τάξης δημοτικού σχολείου. Αναγνωρίζοντας την αξία του θεάτρου ως παιχνιδιού και ως τόπου ελεύθερης και δημιουργικής έκφρασης, επιδιώξαμε να φωτίσουμε μέσω ποιοτικών και ποσοτικών εργαλείων τις αντιλήψεις των μαθητών της ομάδας μας για το φύλο, τις υποσυνείδητες σκέψεις και προκαταλήψεις τους, τα συναισθήματα και τους φόβους τους. Η ανάλυση του κοινωνιομετρικού τεστ και η θεματική ανάλυση των δεδομένων από τις ομαδικές συνεντεύξεις με τους μαθητές, τις αναφορές του κριτικού φίλου και των αναστοχαστικών ημερολογίων των ερευνητών έδειξε σαφείς μετακινήσεις στις στερεοτυπικές αντιλήψεις των μαθητών για το φύλο και μια διεύρυνση των κοινωνικών δικτύων μεταξύ κοριτσιών και αγοριών στην ομάδα μας. Οι θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές του προγράμματός μας εξασφάλισαν στους μαθητές της ομάδας μας ένα ασφαλές, ελεύθερο και δημιουργικό κλίμα θεματοποίησης, πολυαισθητηριακής έκφρασης και διαπραγμάτευσης των προσωπικών αναπαραστάσεων, αξιών, στάσεων και στερεοτύπων τους για τα φύλα. (EL)
This research aims at investigating the effects of a drama/theater-in-education program on dealing with gender stereotypes; it also aims at creating or improving a culture of cooperation and communication among 6th grade pupils of a Greek primary school. On the premise that drama/theater promotes play, free and creative expression, we attempted to bring out the pupils’ perceptions, subconscious thoughts, prejudices, emotions and fears regarding gender, through both qualitative and quantitative tools. The sociometric test analysis, the subject analysis of the data gathered by the student group interviews, the critical friend’s comments and the researchers’ reflective journals indicate a shift in the pupils’ stereotypical perceptions on gender as well as a broadening of the social networks between boys and girls. The educational drama/theater practices of our program provided the students with a safe, free and creative environment that enabled them to talk about, negotiate and express with all senses their personal representations, values, views and gender stereotypes. (EN)


θεατροπαιδαγωγική (EL)
κοινωνικό φύλο (EL)
θέατρο στην εκπαίδευση (EL)
εκπαιδευτικό δράμα (EL)
έμφυλα στερεότυπα (EL)
theatre pedagogy (EN)
drama/theatre in education (EN)
gender (EN)
educational drama/theatre (EN)
gender stereotypes (EN)

Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Αγγλική γλώσσα

Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)


2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 7 Αρ. 1 (2019); 53-80 (EL)
Preschool and Primary Education; Vol. 7 No. 1 (2019); 53-80 (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Antonis Lenakakis, Dimitra Kousi, Ioannis Panges (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.