Κατασκευή και ψυχομετρικός έλεγχος κλίμακας διερεύνησης της στάσης των μαθητών απέναντι στην Ιστορία

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Κατασκευή και ψυχομετρικός έλεγχος κλίμακας διερεύνησης της στάσης των μαθητών απέναντι στην Ιστορία (EL)
Construction and psychometric control of a scale for measuring students' attitudes towards history (EN)

Γιαχνάκης, Εμμανουήλ
Μαυρογιάννη, Αριστέα
Βασιλάκη, Ελένη

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2021-09-19


Σημαντική πτυχή της ιστορικής εκπαίδευσης συνιστά τα τελευταία χρόνια η προσπάθεια κατανόησης της στάσης των μαθητών/τριών απέναντι στο μάθημα της Ιστορίας, που διδάσκεται στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση συστηματικά. Μέχρι σήμερα δεν υφίσταται κλίμακα αποτύπωσης αυτής της στάσης. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η κατασκευή και ο έλεγχος μιας κλίμακας αυτοαναφορικής, για την στάση των μαθητών/τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στο σχολικό μάθημα της Ιστορίας. Η κατασκευή της βασίστηκε σε μεθοδολογία επτά βημάτων για δημιουργία ερωτηματολογίων εκπαιδευτικής έρευνας. Ο προκαταρκτικός έλεγχος περιεχομένου στο αρχικό σύνολο δηλώσεων κατέληξε σε ερωτηματολόγιο 23 δηλώσεων τύπου 5-βαθμης κλίμακας Likert, με το οποίο συλλέχθηκαν τα ερευνητικά δεδομένα από 247 μαθητές/τριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Ηρακλείου Κρήτης. Η διερευνητική παραγοντική ανάλυση απέδωσε μοντέλο 11 δηλώσεων με σημαντικές φορτίσεις σε 4 παράγοντες. Αυτοί νοηματοδοτήθηκαν ως εξής: επίδραση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), στρατηγικές μελέτης του μαθήματος, ευρύτερη στάση απέναντι στην Ιστορία, και επίδραση του ιστορικού χάρτη. Η δομή του μοντέλου επιβεβαιώθηκε με πολύ καλές τιμές δεικτών προσαρμογής και έγινε επιτυχώς έλεγχος αξιοπιστίας, εγκυρότητας και ψυχομετρικής αξιολόγησης. Η ερευνητική διαδικασία απέδωσε την έγκυρη και αξιόπιστη κλίμακα ΕΔΙΣ, με 11 δηλώσεις σε 4 υποκλίμακες. Η συνολική βαθμολογία κλίμακας και υποκλιμάκων εξάγεται με απλή άθροιση των αντίστοιχων τιμών. (EL)


χάρτης (EL)
Ιστορία (EL)
ΤΠΕ (EL)
στάση μαθητών (EL)
κλίμακα ΕΔΙΣ (EL)
στρατηγικές μελέτης (EL)

Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)


2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 9, Αρ. 2 (2021) (EL)
Preschool and Primary Education; Τόμ. 9, Αρ. 2 (2021) (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Αριστέα Μαυρογιάννη, Ελένη Βασιλάκη, Εμμανουήλ Γιαχνάκης (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.