Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών με τη συλλογική αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών και την επαγγελματική τους ικανοποίηση

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών με τη συλλογική αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών και την επαγγελματική τους ικανοποίηση (EL)
Investigating the relationship between principals' emotional intelligence and teachers' collective effectiveness and job satisfaction (EN)

Καραμανέ, Ευφημία
Κατσά, Μαρία
Τσιγγίλης, Νικόλαος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2021-09-05


Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών όπως αυτή γίνεται αντιληπτή από τους εκπαιδευτικούς με τη συλλογική αίσθηση αποτελεσματικότητας και την επαγγελματική τους ικανοποίηση. Στην έρευνα συμμετείχαν 205 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίων σχολείων. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν το Ερωτηματολόγιο Συναισθηματικής Ικανότητας (Boyatzis et al., 2000), την Κλίμακα Συλλογικής Αποτελεσματικότητας (Tschannen-Moran & Barr, 2004) και το Ερωτηματολόγιο Καταγραφής της Επαγγελματικής Ικανοποίησης Εκπαιδευτικών (Γκόλια, 2014). Η ανάλυση διακύμανσης έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν σχετικά υψηλές τιμές σε όλες τις διαστάσεις των εργαλείων μέτρησης. Από την εφαρμογή της ανάλυσης κανονικής συσχέτισης (canonical correlation analysis) φάνηκε ότι η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών συνδέεται θετικά και στατιστικά σημαντικά τόσο με τη συλλογική αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών (rc=.633) όσο και με την ικανοποίηση που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί από την εργασίας τους (rc=.754), ερμηνεύοντας το 23.3% και 22.1% της μεταβλητότητας των αντίστοιχα. Η διάσταση της συλλογικής αποτελεσματικότητας Πειθαρχία Μαθητών συνδέονταν πιο ισχυρά με τη συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών απ’ ότι η διάσταση Στρατηγικές Διδασκαλίας. Επιπλέον, η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών φαίνεται να συνδέεται με όλες τις διαστάσεις της επαγγελματικής ικανοποίησης, με την πιο δυνατή σχέση να αφορά την ικανοποίηση από τον διευθυντή και την πιο χαμηλή την ικανοποίηση από τους μαθητές. (EL)


συναισθηματική νοημοσύνη (EL)
επαγγελματική ικανοποίηση (EL)
κανονική συσχέτιση (EL)
συλλογική αποτελεσματικότητα (EL)

Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

Laboratory of Pedagogical Research & Applications (EL)


2241-7206
Preschool and Primary Education; Τόμ. 9, Αρ. 2 (2021) (EL)
Preschool and Primary Education; Τόμ. 9, Αρ. 2 (2021) (EN)

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Copyright (c) 2025 Νικόλαος Τσιγγίλης, Ευφημία Καραμανέ, Μαρία Κατσά (EN)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.