Analyzing Geology textbooks for secondary school curricula in Greece and Spain: Educational use of geological heritage

This item is provided by the institution :
Geological Society of Greece   

Repository :
Bulletin of the Geological Society of Greece  | ΕΚΤ eJournals   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*



Analyzing Geology textbooks for secondary school curricula in Greece and Spain: Educational use of geological heritage (EN)

Koutsouveli, An.
Meléndez, G.
Fermeli, G.

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2007-01-01


Η διδασκαλία της γεωλογίας, ως ανεξάρτητου γνωστικού αντικειμένου στα αναλυτικά προγράμματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχει σταδιακά μειωθεί κατά τα 20 τελευταία χρόνια στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στην περίπτωση της Ελλάδας και της Ισπανίας μέσα από τα αναλυτικά τους προγράμματα έχει ορισθεί η γεωλογία ως συμπληρωματικό τμήμα της βιολογίας, της γεωγραφίας και των περιβαλλοντικών επιστημών. Όμως, η γεωλογία και οι γεωεπιστήμες δεν είναι θυγατρικά αντικείμενα αυτών των φυσικών επιστημών. Ο δευτερεύων ρόλος που δόθηκε στη γεωλογία δημιουργεί σοβαρή ανησυχία στη γεωλογική κοινότητα λόγω της ουσιαστικής μείωσης του περιεχομένου της γεωλογίας στα προγράμματα σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία πιθανώς να οδηγήσουν σε μείωση των φοιτητών γεωλογίας στα πανεπιστήμια και τελικά έλλειψη γεωλόγων στην κοινωνία. Μέσα από την παρούσα εργασία προτείνεται η ενσωμάτωση της γεωλογικής κληρονομιάς στα σχολικά εγχειρίδια και η χρησιμοποίηση της ως παιδαγωγικού εργαλείου. Για το σκοπό αυτό πρέπει να γίνει χρήση κατάλληλων θεμάτων της γεωλογικής και παλαιοντολογικής κληρονομιάς, καθώς επίσης και γεωμορφών και απολιθωματοφόρων θέσεων τα οποία να είναι κατάλληλα για να επεξηγήσουν φυσικές διαδικασίες καθώς και την ιστορία της Γης. Αυτό μπορεί να προσφέρει ένα πολύτιμο εργαλείο που θα δημιουργήσει κοινωνικό και πολιτικό ενδιαφέρον τόσο για τις γεωεπιστήμες όσο και για τη γεωλογική κληρονομιά, καθώς επίσης και για να δημιουργήσει ενδιαφέρον και ενθουσιασμό στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη γνώση της Γης. (EL)
The teaching of geology as a separate discipline in secondary school curricula has been progressively reduced during the last 20 years in European countries. In the case of Greece and Spain, National Education laws have set geology as a supplementary matter of biology, geography and environmental sciences. However, geology and Earth sciences are not subsidiary items of these "natural science" disciplines. This secondary role assigned to geology is creating serious concern among geologist community due to the substantial drop of geology contents in Secondary school curricula, which will presumably produce a consequent drop of geology students in universities and the lack of geologists in the society. A proposal is made for using geological heritage as an educational tool and incorporating it to textbooks. This means using relevant points of geological and palaeontological heritage, as well as erosional features and fossil sites and relevant remains to illustrate natural processes and the History of Earth. This might provide a valuable instrument to create social and political concern for both Earth sciences and geological heritage, as well as to raise interest and enthusiasm in Secondary school students for the knowledge of Earth. (EN)


Αναλυτικά Προγράμματα (EL)
Διδασκαλία των γεωεπιστημών (EL)
Φυσικές Επιστήμες (EL)
Secondary teaching (EN)
Natural sciences (EN)
National Education laws (EN)
Earth sciences (EN)

Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας

English

Geological Society of Greece (EN)


0438-9557
2529-1718
Δελτίο της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρείας; Τόμ. 40 Αρ. 4 (2007): 11o διεθνές Συνέδριο της ΕΓΕ; 1819-1832 (EL)
Bulletin of the Geological Society of Greece; Vol. 40 No. 4 (2007): 11th International Conference of the Geological Society of Greece; 1819-1832 (EN)

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Copyright (c) 2018 G. Meléndez, G. Fermeli, An. Koutsouveli (EN)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)