Στη παρούσα εργασία, συνεχίστηκε η εξέταση μιας μορφής διαγράμματος μεταφοράς πληροφορίας, η οποία ακολουθείται από το μυαλό των έμπειρων εκπαιδευτικών, προκειμένου να μεταδοθεί προς ένα ακροατήριο-στόχο με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά η πληροφορία κάποιου γνωσιακού αντικειμένου. Το διάγραμμα αυτό βασίζεται στον καθορισμό κατάλληλων διαδοχικών υποστόχων/γνωσιακών υποαντικειμένων, η σταδιακή κατανόηση και κατάκτηση των οποίων επιτρέπει στα μέλη του ακροατηρίου-στόχου μια ακολουθία διαδοχικών, μικρότερης εμπνευσιακής απόστασης βημάτων και επομένως ευκολότερα επιτεύξιμων, μέχρι την κατανόηση και επίτευξη του τελικού γνωσιακού στόχου/αντικειμένου. Κατ’ αρχήν εξετάστηκε με μεγαλύτερη ανάλυση τόσο η χρονική ακολουθία με την οποία παρέχονται στο ακροατήριο-στόχο οι διαδοχικοί υποστόχοι και η τμηματοποίηση της συνολικής αναγκαίας πληροφορίας για την επίτευξη του τελικού στόχου/γνωσιακού αντικειμένου που προκύπτει με βάση τους προσδιορισθέντες υποστόχους και τον σκοπό των επί μέρους υποτμημάτων της πληροφορίας. Η συνολική αναγκαία πληροφορία, με τον τρόπο αυτό, τμηματοποιείται με βάση το αν είναι αναγκαία για την αρχική επίτευξη του γνωσιακού και εμπνευσιακού άλματος προς τον υποστόχο, ή αν αποσκοπεί στην ορθότερη ή πληρέστερη εργασία στον εκάστοτε υποστόχο/γνωσιακό υποαντικείμενο, ή αν αποσκοπεί στην εξάσκηση στο συγκεκριμένο υποαντικείμενο και την εμπέδωση της σχετικής πληροφορίας, ή, τελικά, αν αποσκοπεί στην εξέταση της κατανόησης του γνωσιακού αυτού υποαντικειμένου και την δυνατότητα ορθής εργασίας σε αυτό.
Η ακολουθία διαδοχικών υποστόχων και η σχετική τμηματοποίηση της πληροφορίας παριστάνονται με μία μορφή διαγράμματος, ώστε να είναι ευκολότερα αντιλήψιμη, και επομένως οργανώσιμη, από το μυαλό του παραγωγού ή/και παρόχου της πληροφορίας προς το ακροατήριο-στόχο. Το διάγραμμα αυτό χρησιμοποιείται επίσης για την σχετική, κατάλληλη οργάνωση της τμηματοποιημένης πληροφορίας σε ειδική βάση δεδομένων και την, κατά το δυνατόν αυτόματη, σύνθεση αντίστοιχου εκπαιδευτικού υλικού, όπως σημειώσεις, διαφάνειες για τις διαλέξεις, ασκήσεις για την επανάληψη και την εμπέδωση του υλικού εκ μέρους των μελών του ακροατηρίου-στόχου και για υλικό για την εξέταση της κατανόησης της σχετικής ύλης και της εξοικείωσης με αυτήν.
Ως βάση για την προαναφερθείσα εξέταση και ανάπτυξη των εσωτερικών δομών του προτεινόμενου διαγράμματος χρησιμοποιήθηκαν κατ’ αρχήν τρία συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα, αναγκαία για την επιστημονική κατάρτιση των φοιτητών της ΣΗΜΜΥ ΕΜΠ στο τομέα της σχεδίασης πολύπλοκων ψηφιακών συστημάτων. Στη συνέχεια έγινε προσπάθεια αφαίρεσης της μεθοδολογίας και εξέτασης του εάν το προκύπτον διάγραμμα μεταφοράς πληροφορίας είναι κατάλληλο για την περιγραφή άλλων, γενικότερων εκπαιδευτικών αντικειμένων και, εν γένει, για την περιγραφή γενικότερων θεματικών αντικειμένων και την παραγωγή γενικού τύπου πληροφοριακού υλικού. Πέραν του διαγράμματος, εξετάστηκε ακόμα η δυνατότητα χρήσης ειδικής ψευδογλώσσας για την αντίστοιχη περιγραφή των υποστόχων/γνωστικών υποαντικειμένων και της σχετικής τμηματοποιημένης πληροφορίας
(EL)
In this work, a form of information transfer diagram, which is used by the experienced
educators in order to effectively convey information on a specific subject to a target
audience of certain give
n characteristics, is further explored. This diagram is based on
the determination of proper sequential subtargets (i.e. knowledge subthemes), which
can be sequentially achieved
,
so that a final target (i.e. target knowledge theme) can be
gradually accompl
ished. This diagram can in fact model several scenarios, pertaining
to different sequences of information transfer.
These scenarios can actually be inferred
from the proposed diagram,
according to a number of criteria that are usually used in
the education
al process, such as the depth and scope of the information to be conveyed,
the knowledge base and the capabilities of the target audience, possible time restrictions
for the corresponding course, etc.
Moreover, the same diagram can effectively contain
and
keep organized all educational and general material
,
related to
the target knowledge
theme, that has to be provided to the target audience. The information to be conveyed
is further divided into subparts
in a novel way, according to the corresponding neces
sity
of it: Information needed for the first understanding of a subtarget, information
necessary for working properly in the thematic area of the subtarget,
additional
information for working efficiently in the same area,
information and exercises for the
consolidation of the corresponding knowledge, and finally information for testing the
final outcome of the educational procedure (quizzes, tests, exams, et.al.).
Accordingly
,
the proposed diagram is properly augmented (and supported by a special for of
dat
abase), so that it can accommodate the aforementioned division of information.
Furthermore, the development of a software tool, suitable for supporting authors (i.e.
educators who want to produce and convey information on a subject) has been actually
prop
osed and initially examined. A further possibility for developing a pseudo
-
language for the same purpose has
also
been
examined.
The proposed
methodologies
and
(virtual forms of) the corresponding software tools have been initially used in a
number of educ
ational subjects, suitable for the students of the Faculty of Electrical and
Computed Engineering of the National Technical University of Athens. The initial
results have been satisfactory indeed
, and it is expected that the final form of the
material prod
uced in this way will be eventually distributed to the students of the
Faculty
.
Finally, the generalization of the complete methodology and t
he corresponding
software tools, so that they can be used in the production and provision of more general
e
-
conten
t, has been initially confirmed.
(EN)