Ευρετικοί Αλγόριθμοι για τη Βελτιστοποίηση Δρομολόγησης Οχημάτων με Φόρτωση σε Διαμερίσματα

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ευρετικοί Αλγόριθμοι για τη Βελτιστοποίηση Δρομολόγησης Οχημάτων με Φόρτωση σε Διαμερίσματα (EL)

Λαζαρίδης, Ιάσων (EL)
Lazaridis, Iason (EN)

ntua (EL)
Φωτάκης, Δημήτριος (EL)
Εμίρης, Ιωάννης (EL)
Παγουρτζής, Αριστείδης (EL)

bachelorThesis

2022-04-14T10:10:17Z
2021-11-08


Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάπτυξη ενός ευρετικού αλγορίθμου για το Πρόβλημα Δρομολόγησης Διαμερισματοποιημένων Οχημάτων, όπου κάθε διαμέρισμα μπορεί να κρατήσει μέχρι μία παραγγελία. Αυτό το πρόβλημα συναντάται κυρίως στον διαμοιρασμό προϊόντων πετρελαίου και για αυτό είναι επίσης γνωστό ως Πρόβλημα Ανεφοδιασμού Πρατηρίων Βενζίνης. Ο αλγόριθμος μας βασίζεται στην τεχνική tabu search και μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση του κλασσικού Προβλήματος Δρομολόγησης Οχημάτων, αν και κάποια από τα χαρακτηριστικά του έχουν καλύτερη επίδοση στα διαμερισματοποιημένα οχήματα. Επίσης, ο αλγόριθμος μας μπορεί να διαχειριστεί εξίσου καλά ομοιογενείς και ετερογενείς στόλους φορτηγών. Η ανυπαρξία δημοσίων συνόλων παραδειγμάτων για το Πρόβλημα Ανεφοδιασμού Πρατηρίων Βενζίνης μας οδήγησε στο να χρησιμοποιήσουμε τρία διαφορετικά σύνολα για να αξιολογήσουμε τον αλγόριθμο μας. Το πρώτο είναι το σύνολο Α του Augerat το οποίο χρησιμοποιείται για το κλασσικό Πρόβλημα Δρομολόγησης Οχημάτων με απεριόριστο ομοιογενή στόλο οχημάτων και τα παραδείγματα του περιέχουν από 30 έως 80 πελάτες το καθένα. Ο αλγόριθμος αποδείχθηκε πολύ ανταγωνιστικός σε αυτά τα παραδείγματα, με τις λύσεις που βρίσκει κατά μέσο όρο να είμαι μόλις 2% χειρότερες από τις βέλτιστες. Επιπλέον, τροποποιήσαμε το σύνολο Χ του Uchoa, που είναι επίσης ένα σύνολο που χρησιμοποιείται σαν σημείο αναφοράς για την αξιολόγηση στο κλασσικό πρόβλημα και προσθέσαμε διαμερίσματα στα οχήματα. Χρησιμοποιήσαμε 5 διαφορετικές κατηγορίες διαμερισμάτων για να κάνουμε το στόλο ετερογενή όπως και στις πραγματικές εφαρμογές. Στις περιπτώσεις αυτές η απευθείας σύγκριση των λύσεων μας με τις βέλτιστες λύσεις χωρίς διαμερίσματα δεν έχει νόημα, καθώς το πρόβλημα με τα διαμερίσματα είναι πολύ πιο δύσκολο. Ο σκοπός μας είναι να αξιολογήσουμε πόσο καλά φορτώνει τα οχήματα ο αλγόριθμος μας, καθώς και αν καταφέρνει να αποφεύγει τοπικά ελάχιστα. Βρήκαμε ότι επιτυγχάνει σε σημαντικό βαθμό και στα 2 αυτά κριτήρια. Τέλος, αξιολογήσαμε τον αλγόριθμο μας σε ένα σύνολο από πραγματικά δεδομένα. Σε αυτό το σύνολο, συγκρίναμε τα αποτελέσματα μας με έναν αλγόριθμο που είχε αναπτυχθεί ανεξάρτητα και βασίζεται στους αλγόριθμους δρομολόγησης οχημάτων που περιέχονται στη βιβλιοθήκη OR tools της Google. Η σύγκριση αποβαίνει σαφώς υπερ του αλγορίθμου μας. (EL)


Πρόβλημα Δρομολόγησης Οχημάτων (EL)
Τοπική αναζήτηση (EL)
Πρόβλημα Δρομολόγησης Διαμερισματοποιημένων Οχημάτων (EL)
Συνδυαστική βελτιστοποίηση (EL)
Επιχειρησιακή έρευνα (EL)
Vehicle Routing Problem (EN)
Operations Research (EN)
Tabu Search (EN)
Combinatorial optimization (EN)
Local Search (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (EL)
Corelab (EL)

Default License




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.