Χρησιμοποιώντας μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων για τη διδασκαλία της «ελαστικής» φύσης

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Χρησιμοποιώντας μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων για τη διδασκαλία της «ελαστικής» φύσης (EL)
Using ecosystem simulation models to teach about the ‘resilient nature’ / Χρησιμοποιώντας μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων για τη διδασκαλία της «ελαστικής» φύσης (EN)

Ergazaki, Marida
Ampatzidis, Georgios

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2017-12-21


Το παρόν άρθρο αφορά την ανάπτυξη μοντέλων NetLogo τα οποία προσομοιώνουν την πορεία οικοσυστημάτων που διαταράσσονται ή προστατεύονται και βασίζονται σε ευρήματα της σύγχρονης οικολογικής έρευνας. Τα τέσσερα μοντέλα που παρουσιάζονται ενσωματώθηκαν σε ένα μαθησιακό περιβάλλον που στοχεύει να υποστηρίξει μη βιολόγους φοιτητές (α) στην αντικατάστασή της ιδέας της «φύσης σε ισορροπία» από τη σύγχρονη ιδέα της «ελαστικής» φύσης, και (β) στην αξιοποίηση αυτής της αντίληψης για την ενίσχυση «δεξιοτήτων συστημικής σκέψης». Κάθε μοντέλο έχει δύο εκδοχές που προσομοιώνουν δύο διαφορετικές εκδοχές της πορείας του οικοσυστήματος ανάλογα με συγκεκριμένες αρχικές συνθήκες ή δράσεις στην προσπάθεια επαναφοράς. Στις μελέτες περίπτωσης που πραγματοποιήσαμε, οι φοιτητές σε τριάδες διερεύνησαν τα μοντέλα με τη βοήθεια φύλλων εργασίας, που τους ζητούσαν να κάνουν προβλέψεις για την πορεία του υπό μελέτη οικοσυστήματος και έπειτα να τις ελέγξουν «τρέχοντας» το μοντέλο. Οι μισές τριάδες των φοιτητών ασχολήθηκαν με την 1η εκδοχή κάθε μοντέλου και οι άλλες μισές με τη 2η . Στο τέλος κάθε μαθήματος, oι δύο διαφορετικές εκδοχές της πορείας του οικοσυστήματος που προσομοίωνε κάθε μοντέλο γίνονταν θέμα συζήτησης όλης της τάξης ώστε να αναδειχθεί η ιδέα της ενδεχομενικότητας. Τα αποτελέσματα της λειτουργίας της τελευταίας εκδοχής του μαθησιακού περιβάλλοντος είναι ενθαρρυντικά και δημοσιεύονται σε άλλα άρθρα μας. (EL)
This paper is concerned with the NetLogo models we developed in order to simulate possible trajectories of disturbed/protected ecosystems according to findings of current ecological research. The four models we present here were integrated in a learning environment aimed at supporting non-biology major students in (a) substituting the idea of the ‘balanced nature’ with the currently valid idea of the ‘resilient nature’ and thus constructing an up-to-date understanding on ecosystems’ function, and (b) using this understanding to advance systems thinking skills. Each model has two versions concerning two different trajectories of the ecosystem with specific initial conditions or features of the recovery plan. In our case studies, students explored in triads the ecosystem models with the aid of worksheets, which required predictions about the ecosystem’s behaviour before using the model and explanations afterwards. Half of students’ triads explored the 1st version of each model while the other half explored the 2nd one. At the end of each session, the two different trajectories simulated by each model were discussed with the whole class to enhance the emergence of the idea of contingency. Our results about the effectiveness of the final version of the learning environment were promising and are reported elsewhere. (EN)


διδασκαλία και μάθηση οικολογίας (EL)
Μοντέλα προσομοίωσης οικοσυστημάτων (EL)
φύση σε ισορροπία (EL)
ελαστική φύση (EL)
μάθηση με βάση μοντέλα (EL)
model-based learning (EN)
resilient nature (EN)
balanced nature (EN)
Ecosystems’ models (EN)
ecology teaching and learning (EN)

Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

Αγγλική γλώσσα

Hellenic Network of Open and Distance Education (EL)


2459-4210
Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση; Τόμ. 9 Αρ. 6Β (2017): Ο Σχεδιασμός της Μάθησης; 224-231 (EL)
International Conference in Open and Distance Learning; Vol. 9 No. 6Β (2017): Ο Σχεδιασμός της Μάθησης; 224-231 (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2017 Georgios Ampatzidis, Marida Ergazaki (EL)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.