Η εκπαίδευση περνά μια περίοδο πρωτοφανών δημογραφικών, πολιτισμικών, κοινωνικοοικονομικών αλλαγών, οι οποίες απαιτούν τον άμεσο και οργανωμένο χειρισμό τους από το εκπαιδευτικό σύστημα. Η μαζική εισροή μεταναστών και προσφύγων προσδιόρισε και μορφοποίησε καθοριστικά τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, η οποία συγκροτείται από ομάδες με ιδιαίτερα εθνικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Το εκπαιδευτικό σύστημα καλείται, πλέον, να βρει αποτελεσματικούς τρόπους συμπερίληψης και συνεκπαίδευσης των προσφυγόπουλων, επιτάσσοντας την ανάγκη για δημιουργία διαπολιτισμικής κουλτούρας στις σχολικές μονάδες και στον τρόπο διδασκαλίας στις τάξεις. Για το λόγο αυτό, η ανάγκη για ανάπτυξη στρατηγικών σχεδίων δράσης από την ηγεσία των σχολείων είναι, πλέον, επιτακτική. Το στρατηγικό σχέδιο για έναν οργανισμό αποτελεί «φυσικό του έγγραφο», το οποίο ενσωματώνει τον προσανατολισμό και την αποστολή του μέσα σε μια τοπική και εθνική προοπτική ανάπτυξης. Η εργασία αυτή πραγματεύεται τη θεωρητική θεμελίωση του θέματος, παρουσιάζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του στρατηγικού σχεδιασμού. Επιπρόσθετα, παρουσιάζει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση στην Ελλάδα σε συνάρτηση με το προσφυγικό πρόβλημα, παραθέτοντας, συγχρόνως, συγκεκριμένα στρατηγικά σχέδια δράσης για την επιτυχή αντιμετώπισή του. Tέλος, μέσα από αυτή τη μελέτη διαφαίνεται η ανάγκη για αναβάθμιση και αυτονομία των σχολικών μονάδων, προκειμένου να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις κοινωνικοοικονομικές και διαπολιτισμικές προκλήσεις του 21ου αιώνα, όπως τη συνεχή ροή μεταναστών και προσφύγων.
(EL)
Education is going through a period of unprecedented demographic, cultural, socioeconomic changes, which require their direct and organized management by the educational system. The mass influx of migrants and refugees has determined and shaped the contemporary Greek reality, which is made up of groups with particular national, religious and cultural characteristics. Now, the educational system is called to find effective ways to include and co-educate refugees, implying the need for multicultural environment and teaching in classrooms. For this reason, it is imperative for the school leadership to develop strategic action plans. The strategic plan is a natural document for an organization, which incorporates its orientation and mission within a local and national perspective of development. This paper presents this subject by referring to the specific features of strategic planning through a theoretical approach. In addition, it presents multicultural education in Greece in connection with the refugee problem, while quoting concrete strategic action plans in order to face this problem successfully. In the end, this study reveals the need for upgrading and autonomy of schools in order to face socio-economic and multicultural challenges of the 21st century, such as the constant flow of migrants and refugees.
(EN)