Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει τις σχέσεις ανάμεσα στην ψυχοκοινωνική προσαρμογή παιδιών προσχολικής ηλικίας και τις επιμέρους διαστάσεις της (κοινωνική, σχολική, συναισθηματική επάρκεια και προβλήματα συμπεριφοράς) με την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών. Περαιτέρω στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των παιδιών προσχολικής ηλικίας με και χωρίς δυσκολίες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, αλλά και ο βαθμός αυτοαποτελεσματικότητας τους σε σχέση με τα δημογραφικά τους στοιχεία.
Στη μελέτη έλαβαν μέρος 66 γυναίκες εκπαιδευτικοί προσχολικής εκπαίδευσης από Νηπιαγωγεία, που ανήκαν και στις τέσσερις διευθύνσεις πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αθήνα και 253 μαθητές προσχολικής ηλικίας, των οποίων τα στοιχεία συλλέχθηκαν από τις εκπαιδευτικούς. Στις εκπαιδευτικούς χορηγήθηκε το ερωτηματολόγιο της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής για παιδιά προσχολικής ηλικίας 4-6 ετών (Χατζηχρήστου, Πολυχρόνη, Μπεζεβέγκης, & Μυλωνάς, 2008). Επίσης, χορηγήθηκε το ερωτηματολόγιο της αυτοαποτελεσματικότητας (Tschannen-Moran & Hoy, 2001).
Τα αποτελέσματα έδειξαν την ύπαρξη χαμηλής θετικής συσχέτισης ανάμεσα στις αντιλήψεις αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών με τις εκτιμήσεις τους για την ψυχοκοινωνική επάρκεια των παιδιών. Περαιτέρω, βρέθηκε ότι το φύλο συνδέεται και με τις τέσσερις διαστάσεις της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής και για τις δύο ομάδες των παιδιών με και χωρίς δυσκολίες. Ανάμεσα στις δυο ομάδες παιδιών διαπιστώθηκαν διαφοροποιήσεις ως προς την ψυχοκοινωνική προσαρμογή τους. Τέλος, θετική σχέση διαπιστώθηκε ανάμεσα στην αυτοαποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών με κάποια δημογραφικά τους στοιχεία• ειδικότερα με την ηλικία και τον τρόπο απόκτησης του βασικού τους πτυχίου.
(EL)
The purpose of this study was to examine the relation between the psychosocial adjustment of preschool children and its dimensions (social competence, school competence, emotional competence and behavioral problems) with the perceived self-efficacy of teachers. Furthermore, the aim of this study was to investigate the psychosocial adjustment of preschool children with and without difficulties based on the teachers’ assessments, as well as the degree of self-efficacy of the teachers in relation to their demographics.
The participants were 66 female preschool teachers from nursery schools, coming from all four primary education departments of Athens, and 253 preschool students whose data were collected from the teachers. More specifically, teachers were given a questionnaire of psychosocial adjustment for preschoolers 4-6 years old (Hatzichristou, Polychrony, Bezevegis, & Mylonas, 2008) and the self-efficacy questionnaire was also administered too (Tschannen-Moran & Hoy, 2001).
Τhe results showed a low positive correlation between the teachers' self-efficacy perceptions with their assessments of children's psychosocial competence. Furthermore, it was found that gender played an important role and was indeed related to all four dimensions of psychosocial adaptation for both groups of children with and without difficulties. Also differences in their psychosocial adjustment were found between the two groups of children. Finally, a positive relation was found between the teachers' self-efficacy with some of their demographics, especially with age and the way they obtained their basic degree.
(EN)