Αντικείμενο της παρούσας Διατριβής είναι η Πειραματική Μελέτη της Αιωρούμενης
Σωματιδιακής Ύλης, σε μία Μεσογειακή αστική περιοχή με έντονα προβλήματα, όπως
είναι η Ευρύτερη Περιοχή της Αττικής. Ενισχυτικά, γίνεται μία προσπάθεια
ποιοτικής Αριθμητικής Προσέγγισης. Το Πειραματικό Μέρος, αποτελούμενο από δύο
ξεχωριστές μελέτες, αφορά στην ταυτόχρονη συλλογή TSP, PM10, PM2.5-10, PM2.5,
PM1 σε περιοχές με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Τα συλλεχθέντα δείγματα
υπεβλήθησαν σε χημική ανάλυση (Ιόντα, Άνθρακας, Πολυαρωματικοί Υδρογονάνθρακες)
ενώ διερευνήθηκε και ο ρόλος της μετεωρολογίας. Στο Αριθμητικό Μέρος, έγινε
χρήση του Φωτοχημικού Μοντέλου CAMx και του Μετεωρολογικού Μοντέλου Μέσης
Κλίμακας ΜΜ5.
Έχοντας τη δυνατότητα ταυτόχρονης προέλευσης από πολλές και διαφορετικές πηγές,
τα αερολύματα διαφοροποιούνται πλήρως από τους ανόργανους ρύπους. Σωματίδια
διαφορετικού μεγέθους διαφοροποιούνται χημικά, ακόμη και στην ίδια περιοχή. Η
μεταφορά, η καύση, τα οχήματα και τα θαλάσσια/κρυσταλλικά υλικά αποδεικνύονται
ως οι πλέον καθοριστικοί παράγοντες διαμόρφωσης της σωματιδιακής ρύπανσης στο
Λεκανοπέδιο με τα Θειικά ιόντα και τον Οργανικό Άνθρακα να αποτελούν τα
κυριότερα συστατικά των αερολυμάτων. Η μετεωρολογία επηρεάζει την ήδη
διαμορφωμένη ποιότητα του αέρα από τις εκπομπές με τις ευνοϊκές ή μη συνθήκες
μεταφοράς/διασποράς ρύπων αλλά και με την επίδραση των μετεωρολογικών
παραμέτρων στην ατμοσφαιρική χημεία (ενίσχυση ή μη συστατικών). Η Αριθμητική
Προσομοίωση επιβεβαίωσε την κατανομή των ρύπων κατά μήκος του πειραματικού
κεντρικού άξονα Β-Ν του Λεκανοπεδίου και υπέδειξε την ιδιαίτερη σημασία
δημιουργίας ενός σύγχρονου και πληρέστατου πλαισίου εκπομπών.
(EL)
Τhe experimental study of the Particulate Matter pollution over an urban
Mediterranean area like the Athens Basin is the objective of the present
Thesis. A qualitative arithmetic approach is also attempted. Two different
campaigns have been carried out for the Experimental Part. TSP, PM10, PM2.5-10,
PM2.5 and PM1 samples were simultaneously collected within different
environments and chemically analyzed with respect to Ιonic and Carbonaceous
species as well as PAHs. The role of meteorology was also investigated. The
observations were evaluated against predictions from the 3D Photochemical
Transport Model CAMx in combination with the Mesoscale Meteorological Model
ΜΜ5.
Due to the complexity of their sources, airborne particles are completely
differentiated from the inorganic pollutants. Different diameter particles are
chemically differentiated, even in the same area. The transportation, the
combustion, the traffic as well as the marine/crustal elements proved to be the
key for the configuration of the pollution picture of the basin while Sulfates
and Organic Carbon were the main constituents of the aerosols. Meteorology
influences the already configured air quality by the emissions with the
supportive or not prevailing conditions (dispersion/accumulation of the air
pollutants) and with the meteorological parameters influence to the atmospheric
chemistry (increase/decrease of the chemical constituents). The Numerical
Approach verified the distribution of the air pollutants along the experimental
central axis (S-N) of the Basin highlighting the importance of a detailed
emission inventory.
(EN)