Μεταβάσεις από την εικασία στην απόδειξη στην Α’ Λυκείου με χρήση εργαλείων δυναμικής γεωμετρίας

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Μεταβάσεις από την εικασία στην απόδειξη στην Α’ Λυκείου με χρήση εργαλείων δυναμικής γεωμετρίας

Στρούβαλη Παρασκευή (EL)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2016


Ο βασικός στόχος της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη των μεταβάσεων από την εικασία στην απόδειξη από δύο ομάδες μαθητών της Α΄ Λυκείου στο μάθημα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας. Πιστεύουμε ότι οι μεταβάσεις αυτές χαρακτηρίζονται από έντονη επιχειρηματολογική δραστηριότητα. Για το σκοπό αυτό διαμορφώθηκαν δύο δραστηριότητες, οι οποίες απαιτούσαν χρήση περιβάλλοντος δυναμικής γεωμετρίας. Το περιβάλλον που επιλέχθηκε ήταν το Geometer’s Sketchpad, το οποίο θεωρείται ως ένα σημαντικό μέσο που παρέχει τεχνολογικές ευκαιρίες στην τάξη της γεωμετρίας. Τα δεδομένα που προέκυψαν κατηγοριοποιήθηκαν ως προς το είδος των δυναμικών εργαλείων - σύρσιμο, μέτρηση και προσαρμοσμένα εργαλεία - και των τύπων εγγυήσεων - δομικές διαισθητικές, επαγωγικές και παραγωγικές - που χρησιμοποιούσαν στα επιχειρήματα τους, τα οποία αναλύθηκαν κατά Toulmin. Ακόμη για τα εργαλεία σύρσιμο και μέτρηση έγινε επιπλέον κατηγοριοποίηση ως προς τον τύπο αυτών (π.χ. περιπλανώμενο/η, καθοδηγούμενο/η κλπ). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά την ενασχόληση τους με τη πρώτη δραστηριότητα, η οποία στόχευε στη μετάβαση από το σχήμα στη θεωρία, καθώς οι μαθητές παράγουν εικασίες, χρησιμοποιούν τα εργαλεία, του Sketchpad, σύρσιμο και μέτρηση και οι εγγυήσεις (δομικές διαισθητικές, επαγωγικές και παραγωγικές) των επιχειρημάτων τους για την επικύρωση αυτών, εξαρτώνται άμεσα από τα εργαλεία αυτά. Ως εκ τούτου, χαρακτηρίζονται ως «μη γλωσσικές εγγυήσεις», ενώ τα επιχειρήματα ως «instrumented arguments». Από την άλλη πλευρά, καθώς προχωρούν στην απόδειξη, παρατηρείται ότι αρχικά μειώνεται και κατόπιν σταματάει η αλληλεπίδραση των μαθητών με το Sketchpad μέσω του ποντικιού και οι εγγυήσεις των επιχειρημάτων τους προκύπτουν από τη θεωρία που έχουν διδαχτεί. Το γεγονός αυτό έρχεται σε συμφωνία με τις υπάρχουσες έρευνες που αναφέρουν ότι τα εργαλεία αυτών των περιβαλλόντων επηρεάζουν το είδος των επιχειρημάτων που χρησιμοποιούν οι μαθητές. Τα ευρήματα της δεύτερης δραστηριότητας, η οποία στόχευε στην μετάβαση από τη θεωρία στο σχήμα, δείχνουν ότι οι μαθητές χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον, τα προσαρμοσμένα εργαλεία με εμφάνιση του αρχείου εντολών και οι εγγυήσεις τους στηρίζονται πολύ λιγότερο στη θεωρία που έχουν διδαχτεί. Το γεγονός αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις υπάρχουσες έρευνες, οι οποίες σημειώνουν ότι τα εργαλεία αυτά υποστηρίζουν τον έλεγχο των λογικών σχέσεων μεταξύ των ιδιοτήτων. (EL)
The basic objective of the above work is to present the study on the transitions from the conjecture to the proof, which was conducted by two groups of first grade students of the high school in terms of the subject of Euclidean geometry. We believe that these transitions are characterized by intense argumentative activity. More specifically, two activities were formed for the purpose mentioned before, which required the utilization of a dynamic geometry environment. The chosen environment was Geometer’s Sketchpad, which is considered to be a significant tool that provides technological opportunities in the field of Geometry. The resulting data were classified on the type of the tools- dragging, measurement and custom tools- and the type of guaranteed- structural intuitive, inductive, deductive- that the students used to construct their arguments which were analyzed based on Toulmin. Regarding the tools of dragging and measurement, further classification was made as to the type of these. (e. g.: wandering, guided etc ). Through the results, it was indicated that during the students’ occupation with the first activity, which aimed to the transition from the figure to the theory, while they were producing figures they were using tools such as Sketchpad’s tools, dragging and measurement and the evidence of their arguments (structural intuitive, inductive, deductive) for the validation of them is directly depended on these tools. As a result, they are depicted as non-linguistic guarantees, while their arguments as “instrumented ones”. On the other hand, as students progress in the process of proof, it is observed that the interaction of the students with Sketchpad through the mouse is initially reduced and then stops and the guarantees of their arguments arise from the theory they have been taught. Τhis fact comes to an agreement with the existing researches which refer that the tools of these environments influence the type of arguments utilized by the students. The findings of the second activity which aimed to the transition from theory the to the figure show that the students mostly use custom tools with the appearance of the commands file and their guarantees are based less on the theory they have been taught. This fact contradicts the existing surveys, which indicate that these tools support the control of the logic relationships between the properties involved. (EN)


Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Τομέας Διδακτικής των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.