Η εξέλιξη της έννοιας της συμμετρίας συμβαδίζει δυναμικά με τις αλλαγές στην
επιστημονική γνώση. Η έννοια δημιουργήθηκε στην προσπάθεια του ανθρώπου να
κατανοήσει την ομορφιά και την τάξη του φυσικού κόσμου και την αρμονία των
αναλογιών. Οι αρχές της συμμετρίας εφαρμόστηκαν στη γλυπτική, στη ζωγραφική ,
την αρχιτεκτονική, την διακόσμηση και το σχέδιο. Η σημασία της λέξης συμμετρία
και η χρήση της παίρνει διαχρονικά διάφορες μορφές. Χρειάστηκαν πολλοί αιώνες
και η ανάπτυξη της Θεωρίας ομάδων, για να καταλήξουμε στη γενική αφηρημένη
μαθηματική θεωρία της συμμετρίας η οποία ομαδοποιεί φαινομενικά διαφορετικές
συμμετρίες και αποτελεί τη βάση για όλες τις ειδικές μορφές της. H Θεωρία
ομάδων και η κρυσταλλογραφική ορολογία έγιναν ισχυρά εργαλεία στη μελέτη της
διακοσμητικής τέχνης από τη Παλαιολιθική εποχή μέχρι σήμερα. Η σπειροειδής τάση
στη φύση, που εμφανίζεται στην ανάπτυξη κάποιων έμβιων όντων και στην
περιστροφική κίνηση, όπως για παράδειγμα οι υδάτινες δίνες, οδήγησαν στη
συμμετρία ομοιότητας και στις ομάδες συμμετρίας ομοιότητας, που εμφανίζονται
και στη διακοσμητική τέχνη. Η αυτοομοιότητα των ακτογραμμών και των οροσειρών,
μελετήθηκε από τη Θεωρία των φράκταλ, ενώ φαινόμενα απρόβλεπτα όπως ο καιρός,
οδήγησαν στη Θεωρία του χάους. Η συμμετρία εμφανίζεται και στο χάος και είναι
συμμετρία μετά από μεγάλο αριθμό επαναλήψεων, στο μέσο όρο.
(EL)
The evolution of the concept of symmetry is consistent with the dynamic changes
in scientific knowledge. The concept was created in man's attempt to understand
the beauty and order of the natural world and the harmony of proportions. The
symmetry principles applied in sculpture, painting, architecture, decoration
and design. The meaning of the word symmetry and its use over time takes
different forms. It took many centuries and the development of group theory, to
form a general abstract mathematical theory of symmetry which compiles
seemingly different symmetries and forms the basis for all special forms. Group
theory and crystallographic terminology, became powerful tools in the study of
decorative art from the Paleolithic eriod up until now. The spiral tendency in
nature, which occurs in the development of some living beings and rotational
fluid motion, such as whirlpools, led to symmetry of similarity and the
symmetry groups of similarity, also present in decorative art. Self-similarity
of coastlines and mountain ranges, were studied by fractal theory and
unpredictable phenomena such as weather, led to the theory of chaos. Symmetry
appears in chaos and it is symmetry after a large number of iterations, in
average.
(EN)