Το αποδεικτικό σχήμα του Toulmin και οι αξιοποιήσεις του στη Διδακτικη των Μαθηματικών

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Το αποδεικτικό σχήμα του Toulmin και οι αξιοποιήσεις του στη Διδακτικη των Μαθηματικών

Γιαννοπούλου Ευριδίκη (EL)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2013


Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε για μερική εκπλήρωση των απαιτήσεων για απόδοση Μεταπτυχιακού Διπλώματος από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών”. Αντλώντας από το πρόσφατο ενδιαφέρον των μαθηματικών εκπαιδευτών για το σχήμα του Toulmin, σε αυτή τη θέση γίνεται μια προσπάθεια παρουσίασης και κριτικής συζήτησης της εφαρμογής του σχήματος στη μαθηματική εκπαίδευση. Το σχήμα αυτό αποτελεί ένα σχήμα ανάλυσης της λογικής μικρο-δομής της καθημερινής επιχειρηματολογίας. Στην απλή του μορφή αποτελείται από τα “δεδομένα”, το “συμπέρασμα” και την “εγγύηση”, ενώ στην πλήρη του μορφή αποτελείται από τρία επιπλέον στοιχεία την “υποστήριξη”, την “αντίκρουση” και το “βαθμό βεβαιότητας”. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η μαθηματική απόδειξη μπορεί να θεωρηθεί ως ειδική μορφή επιχειρήματος, αυτό το σχήμα δύναται να εφαρμοστεί στην ανάλυση των αποδείξεων. Το περιορισμένο σχήμα του Toulmin έχει χρησιμοποιηθεί για να αναλύσει α)την επιχειρηματολογία των μαθητών στα διαφορετικά επίπεδα μόρφωσης και σε διαφορετικά μαθηματικά αντικείμενα β) την επιχειρηματολογία ολόκληρης της τάξης και γ) την επιχειρηματολογία των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν τονίσει την ανάγκη υιοθέτησης ολόκληρου του σχήματος ώστε νε επιτευχθεί μια πιο αναλυτική περιγραφή τόσο της επιχειρηματολογίας που χρησιμοποιείται όσο και της διαδικασίας αιτιολόγησής. Τέλος παρουσιάζονται συνθετικά συμπεράσματα από την υπάρχουσα βιβλιογραφία καθώς και μια πρόταση για μελλοντική μελέτη. (EL)
This dissertation has been prepared in partial fulfilment of the requirements for the degree of the Masters Program of “Didactics and Methodology of Mathematics”. Drawing upon the recent interest of mathematics educators in Toulmin’s scheme, in this dissertation we attempt to map and critically discuss the implementation of the scheme in mathematics education. Toulmin’s scheme analyses the logical micro-structure of everyday argument. In its simple form consists from the ‘data’, the ‘claim’ and the ‘warrant’, while the full scheme has three additional elements: the ‘backing’, the ‘rebuttal’, and the ‘qualifier’. Considering that the mathematical proof can be regarded as a special form of argument, this scheme can be implemented for the analysis of proofs. The use of Toulmin’s restricted scheme has been used to analyse: a) the students’ arguments across different levels of education and in different mathematical topics, b) the classroom argumentation, and c) the teachers argumentation. Nevertheless, researchers have highlighted the need for adopting the full scheme in order to provide a more detailed description of both the arguments employed and the justification process. The dissertation concludes with a synthesis of the existing literature and with proposals for future research. (EN)


Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Σχολή Θετικών Επιστημών » Τμήμα Μαθηματικών » Τομέας Διδακτικής των Μαθηματικών

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.