δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
Το αποδεικτικό σχήμα του Toulmin και οι αξιοποιήσεις του στη Διδακτικη των Μαθηματικών
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε για μερική εκπλήρωση των απαιτήσεων
για απόδοση Μεταπτυχιακού Διπλώματος από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “
Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών”. Αντλώντας από το πρόσφατο
ενδιαφέρον των μαθηματικών εκπαιδευτών για το σχήμα του Toulmin, σε αυτή τη
θέση γίνεται μια προσπάθεια παρουσίασης και κριτικής συζήτησης της εφαρμογής
του σχήματος στη μαθηματική εκπαίδευση. Το σχήμα αυτό αποτελεί ένα σχήμα
ανάλυσης της λογικής μικρο-δομής της καθημερινής επιχειρηματολογίας. Στην απλή
του μορφή αποτελείται από τα “δεδομένα”, το “συμπέρασμα” και την “εγγύηση”, ενώ
στην πλήρη του μορφή αποτελείται από τρία επιπλέον στοιχεία την “υποστήριξη”,
την “αντίκρουση” και το “βαθμό βεβαιότητας”. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η μαθηματική
απόδειξη μπορεί να θεωρηθεί ως ειδική μορφή επιχειρήματος, αυτό το σχήμα
δύναται να εφαρμοστεί στην ανάλυση των αποδείξεων. Το περιορισμένο σχήμα του
Toulmin έχει χρησιμοποιηθεί για να αναλύσει α)την επιχειρηματολογία των μαθητών
στα διαφορετικά επίπεδα μόρφωσης και σε διαφορετικά μαθηματικά αντικείμενα β)
την επιχειρηματολογία ολόκληρης της τάξης και γ) την επιχειρηματολογία των
εκπαιδευτικών. Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν τονίσει την ανάγκη υιοθέτησης
ολόκληρου του σχήματος ώστε νε επιτευχθεί μια πιο αναλυτική περιγραφή τόσο της
επιχειρηματολογίας που χρησιμοποιείται όσο και της διαδικασίας αιτιολόγησής.
Τέλος παρουσιάζονται συνθετικά συμπεράσματα από την υπάρχουσα βιβλιογραφία
καθώς και μια πρόταση για μελλοντική μελέτη.
(EL)
This dissertation has been prepared in partial fulfilment of the requirements
for the degree of the Masters Program of “Didactics and Methodology of
Mathematics”. Drawing upon the recent interest of mathematics educators in
Toulmin’s scheme, in this dissertation we attempt to map and critically discuss
the implementation of the scheme in mathematics education. Toulmin’s scheme
analyses the logical micro-structure of everyday argument. In its simple form
consists from the ‘data’, the ‘claim’ and the ‘warrant’, while the full scheme
has three additional elements: the ‘backing’, the ‘rebuttal’, and the
‘qualifier’. Considering that the mathematical proof can be regarded as a
special form of argument, this scheme can be implemented for the analysis of
proofs. The use of Toulmin’s restricted scheme has been used to analyse: a) the
students’ arguments across different levels of education and in different
mathematical topics, b) the classroom argumentation, and c) the teachers
argumentation. Nevertheless, researchers have highlighted the need for adopting
the full scheme in order to provide a more detailed description of both the
arguments employed and the justification process. The dissertation concludes
with a synthesis of the existing literature and with proposals for future
research.
(EN)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.
Βοηθείστε μας να κάνουμε καλύτερο το OpenArchives.gr.