Στη σημερινή εποχή, όπου τα πάντα εξελίσσονται, είναι επιτακτική ανάγκη η αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού και η καθιέρωση νέων θεσμών που θα καταστήσουν το σχολείο ικανό να αντιμετωπίσει αυτές τις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές ανάγκες με επιτυχία. Η μορφή του, το περιεχόμενό του, οι διδακτικές του πρακτικές, το ανθρώπινο δυναμικό του, η κουλτούρα του, οι θεσμοί του και τα αποτελέσματά του είναι θέματα διερεύνησης και μελέτης που έχουν απασχολήσει κατά καιρούς και συνεχίζουν να απασχολούν διάφορους ερευνητές.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, κρίνεται απαραίτητη η ανάγκη υιοθέτησης ενός νέου θεσμού παιδαγωγικής και διδακτικής καθοδήγησης και υποστήριξης που σκοπό έχει την καλύτερη προετοιμασία του «νέου» εκπαιδευτικού στις νέες συνθήκες εργασίας. Βάσει των παραπάνω, μελετάται ο θεσμός του μέντορα εκπαιδευτικού και η συμβολή του στην εξέλιξη των νεοδιόριστων.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση του ρόλου και του έργου του «μέντορα» εκπαιδευτικού καθώς και η συμβουλευτική του καθοδήγηση και υποστήριξη στον νεοεισερχόμενο όπως επίσης και τα αποτελέσματα του mentoring, της σχέσης δηλαδή που αναπτύσσεται ανάμεσα σε μέντορα και νεοεισερχόμενο εκπαιδευτικό.
Αρχικά παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται στην παρούσα εργασία και στη συνέχεια μέσα από την παρουσίαση του θεσμού του μέντορα στην εκπαίδευση γίνεται αναφορά στα προσόντα του μέντορα, στις ιδιότητες και στα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα καθώς και στις προϋποθέσεις επιλογής τους.
Στη συνέχεια, μέσα από την αναφορά που γίνεται στο πλαίσιο της μεντορικής σχέσης, διαφαίνεται το περιεχόμενο της, τα χαρακτηριστικά της, οι στρατηγικές της καθώς και τα στάδια ανάπτυξής της. Επίσης, γίνεται αναφορά στα οφέλη της καθοδήγησης των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών από τους μέντορες και στη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσά τους.
Τέλος, γίνεται μια σύντομη ιστορική αναδρομή κατά την οποία μέσα από διάφορα χαρακτηριστικά παραδείγματα διαφαίνεται σε γενικές γραμμές η σπουδαιότητα του ρόλου του μέντορα καθ’ όλη την πορεία του πολιτισμού.
(EL)
Nowadays, where everything evolves, it is imperative to upgrade the role of the teacher and establish new institutions that will make school able to cope with these social, political and cultural needs with success. The human potential, its culture, its institutions and its results are research and study issues that have long been and still occupy various researchers.
In this context, it is necessary to adopt a new institution of pedagogical and didactic guidance and support aimed at better preparation of the "new" teacher in the new working conditions. Based on the above, the institution of the mentor and his contribution to the evolution of the newly appointed are being studied.
The purpose of this work is to present the role and the work of the mentor «teacher» as well as the advisory guidance and support to the new entrant, as well as the results of mentoring, the relationship that develops between a mentor and a new entrant.
At first, the basic concepts used in the present work and then through the presentation of the institution of the mentor in education refer to the qualifications of the mentor, his qualities and characteristics, as well as the conditions for their choice.
Then, through the reference made in the context of the mentor relationship appears its content, its characteristics, its strategies and the stages of its development. Also, reference is made to the benefits of mentoring of new entrants by mentors and to the relationship that develops between them.
Finally, there is a brief historical overview in which, through various characteristic examples, the importance of the role of the mentor throughout the course of culture emerges.
(EN)