Διερεύνηση του σχολικού εκφοβισμού σε μαθητές της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικών σχολείων Αττικής και Κεφαλονιάς

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Διερεύνηση του σχολικού εκφοβισμού σε μαθητές της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικών σχολείων Αττικής και Κεφαλονιάς

ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ (EL)
ADAMOPOULOS IOANNIS (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2017


Η παρούσα ερευνητική εργασία εστιάζει στο κοινωνικό φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού σε μαθητές της ΄Δ, Έ και Στ’ τάξης Δημοτικών σχολείων της Αττικής και της Κεφαλονιάς. Σε θεωρητικό επίπεδο ασχοληθήκαμε με τον ορισμό του φαινομένου του εκφοβισμού, τις μορφές του, τα πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτόν, τους χώρους που λαμβάνει χώρα, το ρόλο των εκπαιδευτικών, τους παράγοντες που επηρεάζουν τη θυματοποίηση, καθώς και τις συνέπειες που επιφέρει. Επίσης, μελετήθηκαν διεθνή προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης. Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της συχνότητας του φαινομένου του εκφοβισμού, των συχνότερων τύπων που παρουσιάζονται στους μαθητές, των χώρων στους οποίους συμβαίνουν τα περιστατικά καθώς και της ανταπόκρισης των εκπαιδευτικών εφόσον ενημερώνονται για κάποιο περιστατικό εκφοβισμού στο σχολείο τους. Η μελέτη στηρίχθηκε σε μια ποσοτική προσέγγιση καθώς χορηγήθηκε το ερωτηματολόγιο του Olweus, (Olweus’ questionnaire on bullying for students – QE06Jun, 2006), σε δείγμα 241 μαθητών, εκ των οποίων 120 ήταν αγόρια και 121 κορίτσια. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων αρχικά έδειξε μια συμπάθεια των παιδιών για το σχολείο. Συνάμα φάνηκε πως έχουν αρκετούς φίλους συμμαθητές, που δείχνει το ευνοϊκό μαθητικό κλίμα που επικρατεί. Κατόπιν, φάνηκε μεγαλύτερη συχνότητα θυματοποίησης στα κορίτσια απ’ ότι στα αγόρια. Σε σχέση με τον τύπο θυματοποίησης, παρουσιάστηκε κυρίως ο λεκτικός εκφοβισμός, και λιγότερο συχνά η έμμεση λεκτική βία και η απομόνωση. Όσον αφορά τον χώρο στον οποίο πραγματοποιούνται τα περιστατικά, φάνηκε πως οι μαθητές θυματοποιούνται συχνότερα στο προαύλιο και στην σχολική αίθουσα, και λιγότερο στους διαδρόμους και τις σκάλες. Επιπλέον, τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα παιδιά έκριναν την άμεση επέμβαση των εκπαιδευτικών ελλειματική, ενώ ικανοποιήθηκαν από την συνολική στάση και ανταπόκριση των δασκάλων τους σε περιστατικά εκφοβισμού. Ακόμα, τα θύματα δήλωσαν ότι δέχτηκαν εκφοβισμό κυρίως από συνομηλίκους τους, και μάλιστα συχνότερα από αγόρια. Από την έρευνα φάνηκε πως οι θεατές στην πλειοψηφία τους επεμβαίνουν ελάχιστα ή καθόλου κατά τη διάρκεια εκφοβιστικού περιστατικού. Ταυτόχρονα απάντησαν πως λυπήθηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν όταν βρέθηκαν μπροστά σε επεισόδιο. Από την άλλη μεριά, τα κορίτσια υπερτερούν των αγοριών που παρουσιάστηκαν θύτες, και επιλέχτηκε από αυτούς συχνότερα ο λεκτικός εκφοβισμός, και λιγότερο η σωματική βία και η απομόνωση. Επίσης φάνηκε από τα αποτελέσματα ότι μόνο ο ένας στους δέκα μαθητές θα μπορούσε να συμμετάσχει σε εκφοβισμό άλλου μαθητή, και μάλιστα τα κορίτσια έδειξαν σε τριπλάσιο ποσοστό να το θέλουν συχνότερα από τα αγόρια. (EL)
The present study focuses on the phenomenon of school bullying among children of forth, fifth and sixth grade of elementary schools of Attiki and kefalonia area. At a theoretical aspect we dealt with the definition of bullying, the forms, the people involved in it, the places which takes place, the teachers’ role, the factors which affect the victimization, as well as concequences that brings up. Also, international programs were studied of prevention and intervention. Aim of the study was to search the frequency of the phenomena of bullying, the most frequent kinds which are presented to the students, the places which takes place the incidents, as well as the teachers’ immediate response after they get informed about an incident. The research based on the Olweus’ questionnaire on bullying for students (2006), on a sample of 241 students, of which 120 were boys and 121 were girls. The statistical analysis of the data showed a positive attitute of children forward school. Also it seemed that they have lots of friends, something that shows the favourable environment that is present. A greater frequency of victimization was shown in girls than in boys. With the reference to the type of victimization the lectual bullying was presented. As well as the places that bullying presented, more frequently were found in the school yard, the classroom and halls – stairs. Children were satisfied from the teachers’ immediate intervention. From this study, it was clear that most of the people present at the insident, were not involved in it. At the same time they stated that they felt sympathy for the victim, and a tendency to help. (EN)

Ειδική Εκπαίδευση

Ειδική Εκπαίδευση (EL)
Special education (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » Τομέας Ειδικής Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής » Βιβλιοθήκη Δημοτικής Εκπαίδευσης

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.