Η παγκοσμιοποιημένη σύγχρονη κοινωνία και η ψηφιοποιημένη γνώση έχουν οδηγήσει στον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων, όχι μόνο στον τρόπο εφαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας αλλά και τη λειτουργία τους.
Αυτό το διαμορφωμένο περιβάλλον δίνει έμφαση στην αποκέντρωση και τον εκδημοκρατισμό, ενισχύοντας το ρόλο των θεσμών κοινωνικής συμμετοχής. Η πρόκληση αφορά τώρα τη συνδιαχείριση των σχολικών μονάδων μέσω της συμμετοχής των γονέων, των τοπικών αρχών και της ευρύτερης τοπικής κοινότητας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την αντιμετώπιση ζητημάτων διαχείρισης, οργάνωσης και λειτουργίας.
Μαζί με αυτές τις εξελίξεις, από τη δεκαετία του 1980, προέκυψε η ανάγκη για ευρύτερη και ουσιαστικότερη κοινωνική συμμετοχή για εκπαιδευτικά θέματα στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτή η αναγκαιότητα προήλθε κυρίως από την εκπεφρασμένη επιθυμία της κοινωνίας και των πολιτών που υποστήριξαν ενεργά το ρόλο τους στη σχολική λειτουργία με την ιδιότητά τους ως γονιών, αλλά και ως φορολογούμενων πολιτών. Η επιθυμία αυτή οφείλεται στην εμφάνιση της εκπαίδευσης ως παράγοντα πρωταρχικής σημασίας για την κοινωνική πρόοδο και την ευημερία της κοινωνίας.
Σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές χώρες όπου η συμμετοχή συλλογικών κοινωνικών οργάνων έχει μακρά παράδοση, στην Ελλάδα το πλαίσιο της σχολικής διοίκησης και λειτουργίας δεν έχει σημαντική εμπειρία σε αυτό το θέμα. Στην Ελλάδα έχουν θεσπιστεί πλαίσιο για την ενίσχυση της παρουσίας οργάνων κοινωνικής συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων σε θέματα σχολικής διαχείρισης. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν αδυναμίες και ελλείψεις στον τρόπο και τις ευκαιρίες συμμετοχής τους στην σχολική λειτουργία. Η μελέτη αυτή θα αναλύσει την ενσωμάτωση των οργάνων κοινωνικής συμμετοχής σε κράτη-μέλη της Ε.Ε. συγκριτικά με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Η σπουδαιότητα αυτής της μελέτης καταδεικνύει την ανάγκη να μελετηθεί ο τρόπος των σύγχρονων θεσμών κοινωνικής συμμετοχής σε ευρωπαϊκά κράτη-μέλη και στην αξιολόγηση της δραστηριότητάς τους στην Ελλάδα, προκειμένου να προωθηθούν τα απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική και ουσιαστική συμμετοχή τους στη λήψη αποφάσεων για τη σχολική λειτουργία.
(EL)
The globalized modern society and the digitized knowledge have led to the modernization of educational systems, not only in the way of implementation of the educational process but and in their operation.
This newly shaped environment emphasizes the decentralization and democratization of education systems, enhancing the role of social participation institutions. The challenge now concerns the co-management of school units through the involvement of parents, local authorities and the wider local community in the decision-making process to address management, organization and operation issues.
Along with these developments, since the 1980s, the need for wider and more substantial social participation has emerged for educational issues in European Union member countries. This necessity was predominantly driven by the expressed desire of society and citizens who actively asserted their role in schooling, in general, in their capacity as parents, but also as taxed citizens. On the other hand, this desire was also driven by the emergence of education as a factor of primary importance for social progress and the wellbeing of society.
Contrary to the European countries where the participation of collective social institutions has a long tradition, in Greece the framework of school administration and functioning has no significant experience on this issue.
In Greece they have adopted many regulations to strengthen the presence of social participation boards and bodies in making decisions on educational matters. However, there are still weaknesses and deficiencies in the way and in their opportunities to participate in the educational process. This study will analyze the involution of social participation boards and bodies in Europe and evaluated finally weaknesses presented in Greek educational system.
The importance of this study shows the need to study the mode of modern social participation institutions in the European state-members and in the evaluation of their activity in Greece, in order to promote the necessary measures for their effective and meaningful participation in decision making for educational issues.
(EN)