Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανίχνευση, με τη βοήθεια της κοινωνικο-ιστορικής και κοινωνιολογικής θεωρητικής προσέγγισης, της εξέλιξης των δομών κοινωνικής προστασίας της παιδικής ηλικίας στην Ελλάδα από τον 19ο στον 20ό αιώνα και συγκεκριμένα η μετάβαση από τον πρωτοβουλιακό χαρακτήρα των δομών αυτών στην διαμόρφωσή τους υπό το πρίσμα της οργανωμένης κρατικής παρέμβασης κατά την περίοδο του βιομηχανισμού, μέχρι την απορρύθμιση αυτής με την επικράτηση της παγκοσμιοποίησης. Η πολυμεθοδολογική ερευνητική προσέγγιση που υιοθετείται και η οποία συνδυάζει στοιχεία αρχειακής έρευνας, ανάλυσης περιεχομένου και μελέτης περιπτώσεων, οδηγεί σε συμπεράσματα τα οποία μπορεί να λειτουργήσουν και συγκριτικά μεταξύ τους και καλύπτουν ένα εύρος ζητημάτων, από τις νομικές ρυθμίσεις για τον περιορισμό της παιδικής εργασίας, την υγεία, την εκπαίδευση και τη μέριμνα για τα φτωχά και ορφανά παιδιά με τη δημιουργία ιδρυμάτων για τη στήριξή τους. Η έρευνα καλύπτει χρονικά την περίοδο από το 1828 έως το 1892, δίνοντας έμφαση στις κοινωνικές δομές στήριξης της παιδικής ηλικίας που ιδρύθηκαν μετά το 1850, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορία της παιδικής ηλικίας και εν γένει τις κοινωνικές πολιτικές που απευθύνονται σε παιδιά. Η επιλογή του χρονικού ορίου δεν είναι τυχαία, καθώς συμπίπτει με μεταβολή των αντιλήψεων για την παιδική ηλικία και την αναγνώρισή της ως διακριτής περιόδου της ανθρώπινης ζωής.
(EL)
The aim of the present study is to identify, with the help of socio-historical and sociological theoretical approach, the evolution of social protection structures of childhood in Greece from the 19th to the 20th century and in particular the transition from their initiative form to the organized state intervention during the industrialization, until its deregulation with the prevalence of globalization. Through a multi-methodological approach, which combines various methods such as case study, archival research and content analysis, the study leads to comparative conclusions that cover a variety of themes including health, education, legal regulations for the prohibition of child labour as well as the institutions for the orphans and poor children. The study covers the period from 1828 to 1892, focusing on the social structures of childhood support established after 1850, taking into consideration the history of childhood and child welfare policy generally. The choice of time limit is not accidental as it coincides with a change in perceptions of childhood and its recognition as a distinct phase of human life.
(EN)