Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, η ένταξη της αφήγησης στη διδασκαλία Φυσικών Επιστημών έχει αποδειχθεί ότι προσφέρει μια σειρά δυνατοτήτων μεταξύ των οποίων διευκόλυνση της κατανόησης των εννοιών, θετική ανταπόκριση των μαθητών και δημιουργία μιας ευχάριστης συναισθηματικής ατμόσφαιρας στην τάξη. Σκοπός λοιπόν της παρούσας έρευνας αποτελεί η διερεύνηση του κατά πόσο η ενσωμάτωση αφηγήσεων μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμη στη διδασκαλία αστρονομικών εννοιών και συγκεκριμένα των φάσεων της Σελήνης και των ηλιακών και σεληνιακών Εκλείψεων, όταν αυτή μάλιστα είναι αφορμώμενη από λαϊκούς μύθους και στοιχεία από την ιστορία της επιστήμης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 46 μαθητές Στ’ Δημοτικού ενός σχολείου της Αθήνας, οι οποίοι έλαβαν μέρος σε διδακτική παρέμβαση διάρκειας 6 διδακτικών ωρών, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την ερευνήτρια. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν, μέσω των δεδομένων από ημιδομημένες συνεντεύξεις, ανέδειξαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις αντιλήψεις των μαθητών πριν την παρέμβαση και με τη μεσολάβηση αυτής, με το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών να έχει μετακινηθεί προς το επιστημονικό μοντέλο. Η προσέγγιση λοιπόν αστρονομικών εννοιών μέσω ένταξης στοιχείων από την ιστορία της επιστήμης και λαϊκών αφηγημάτων, αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, δημιουργώντας ένα γόνιμο έδαφος για την εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία και την μετακίνηση προς την επιστημονική γνώση.
(EL)
According to research data, the inclusion of storytelling in science teaching has be proven to offer a range of possibilities including facilitating understanding of science concepts, student’s positive response, and creating a pleasant emotional atmosphere in the classroom. The purpose of the present study is to investigate whether the incorporation of narratives can be proven useful in teaching astronomical concepts, and in particular the phases of the Moon and the solar and lunar Eclipses, when it is based on cultural narratives and elements of the story of Science. The sample of the study consisted of 46 6th grade students of an elementary school in Athens, who participated in a 6-hour teaching intervention designed and implemented by the researcher. The results, which were obtained through data from semi-structured interviews, revealed significant differences between students' perceptions before and after intervention, with the majority of them moving to the scientific model. The approach to astronomical concepts through integrating elements from the history of science and folktales has thus been proved to be particularly effective, creating a fertile ground for students to engage in the learning process and move towards scientific knowledge.
(EN)