προσαρμογη του modified taylor complex figures test και μελετη της επιδρασης της ηλικιας σε μαθητες

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



προσαρμογη του modified taylor complex figures test και μελετη της επιδρασης της ηλικιας σε μαθητες

Ρούσσου Μαρία (EL)
Roussou Maria (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2020


Η μνήμη θεωρείται ένα θεμελιώδες συστατικό του γνωστικού συστήματος και βρίσκεται στο κέντρο όλων των γνωστικών διεργασιών, καθώς ενσωματώνει ποικίλες λειτουργίες, όπως είναι η μάθηση, η γλώσσα και οι προσωπικές εμπειρίες. Για το λόγο αυτό η δομή και η λειτουργία του μνημονικού συστήματος είναι ένα από τα δημοφιλέστερα πεδία έρευνας στη γνωστική ψυχολογία. Στα πλαίσια της διπλωματικής εργασίας, εξετάζεται η επίδραση της βαθμίδας εκπαίδευσης σε παιδιά σχολικής ηλικίας, κατά τη χορήγηση του Modified Taylor Complex Figure Tests, που είναι ένα εργαλείο για την αξιολόγηση της οπτικής μνήμης και χρησιμοποιείται κυρίως στη νευροψυχολογική έρευνα και κλινική πράξη. Στη μελέτη έλαβαν μέρος 182 μαθητές τυπικής ανάπτυξης, ηλικίας 7 έως 18 ετών, εκ των οποίων οι 90 ήταν κορίτσια και οι 92 αγόρια, χωρίς διάγνωση νευρολογικής ή ψυχιατρικής νόσου ή κάποιας μαθησιακής διαταραχής, από τρία διαφορετικά σχολεία της Αττικής-Πειραιά, ένα Δημοτικό, ένα Γυμνάσιο και ένα Λύκειο. Στην παρούσα μελέτη χορηγήθηκαν οι ακόλουθες δυο δοκιμασίες: το Modified Taylor Complex Figures Test (MTCF) με τη συνθήκη της αντιγραφής και τη συνθήκη της άμεσης ανάκλησης ενός πολύπλοκου σχήματος από μνήμης και τέσσερις υποκλίμακες του British Ability Scales 3rd Edition (BAS III), από τα οποία το πρώτο αξιολογεί την άμεση οπτική μνήμη και οπτικοχωρικές δεξιότητες, ενώ το δεύτερο την οπτικοχωρική ικανότητα που σχετίζεται με την ανάκληση σχημάτων που βρίσκονται σε συγκεκριμένη θέση μέσα στο χώρο. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι δεν υπάρχει επίδραση μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης των παιδιών και της επίδοσής τους στη συνθήκη της άμεσης ανάκλησης του MTCF, αλλά υπάρχει στατιστικά σημαντική επίδραση μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της επίδοσης των παιδιών στη συνθήκη αντιγραφής του MTCF, αλλά και στην επίδοσή τους στο BAS III. Επιπλέον, βρέθηκε μέση θετική και στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ της συνθήκης ανάκλησης του MTCF και του BAS III, αλλά και μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της συνθήκης αντιγραφής του MTCF. Από την άλλη μεριά, υπάρχει ασθενής θετική συσχέτιση μεταξύ των δύο συνθηκών του MTCF, μεταξύ της συνθήκης αντιγραφής του MTCF και του BAS III, αλλά και μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και του BAS III. Μεταξύ της βαθμίδας εκπαίδευσης και της συνθήκης άμεσης ανάκλησης του MTCF δεν παρατηρείται συσχέτιση και ακόμη, βρέθηκε ότι δεν υπάρχει στατιστικά σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ φύλου και βαθμίδας εκπαίδευσης αναφορικά με τις δυο συνθήκες του MTCF, αλλά ούτε και μεταξύ φύλου και βαθμίδας εκπαίδευσης αναφορικά με την οπτικοχωρική μνήμη του BAS III. Τα ευρήματα συζητούνται και αναλύονται στη συνέχεια, σε συνάρτηση πάντοτε με την πρόσφατη βιβλιογραφία. (EL)
Memory is considered to be a fundamental component of the cognitive system and is located at the center of all cognitive processes, as it integrates a variety of functions such as learning, language, and personal experience. For this reason, the structure and function of the memory system is one of the most popular fields of research in cognitive psychology. In this thesis, the effect of age on school-aged children is examined using the Modified Taylor Complex Figure Tests, a tool for visual memory assessment which is mainly used in neuropsychological research and clinical practice. The study involved 182 students, aged 7 to 18 years, from three different schools in Attica-Piraeus, one primary school, a junior high school and a high school. The subjects were 90 girls and 92 boys, without a diagnosis of neurological or psychiatric illness or learning disabilities. The following two assessment tools were administered in this study: Τhe Modified Taylor Complex Figures Test (MTCF) “copy” and “immediate recall” condition of a complex memory scheme and four subscales of the British Ability Scales 3rd Edition (BAS III). MTCF assesses direct visual memory and visuospatial abilities, while BAS III assesses the visuospatial ability associated with recalling images in a specific location in space. The results of the study showed that there is no effect between the educational level of children and their performance on the MTCF “immediate recall” condition. On the other hand, a statistically significant effect was found between educational level and children's performance on the MTCF “copy” condition. Also a statistically significant effect was found between educational level and the BAS III performance. In addition, a statistically significant correlation was found between the MTCF “immediate recall” condition and BAS III and between the educational level and the MTCF “copy” condition. On the other hand, there is a weak positive correlation between the two MTCF conditions, the MTCF “copy” condition and BAS III, but also between the educational level and BAS III. No correlation was observed between the educational level and the “immediate recall” condition of the MTCF. Furthermore, it was found that there was no statistically significant interaction between sex and educational level regarding the two MTCF conditions, nor between sex and educational level regarding visual memory of BAS III. The findings are discussed and analyzed in the light of recent literature. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Σχολική ψυχολογία » Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.