Η Νέα Δημόσια Διοίκηση (ΝΔΔ) ή Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ (ΝΔΜ) επιχειρεί να αλλάξει τη μορφή διακυβέρνησης του δημόσιου τομέα, υιοθετώντας τις αρχές της ελεύθερης αγοράς και εφαρμόζοντας κριτήρια του ιδιωτικού τομέα στη διοίκηση των δημόσιων οργανισμών, επομένως και στην εκπαίδευση. Ως αποτέλεσμα αυτού προωθείται ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων που ενισχύει την αυτονομία, την αποκέντρωση των σχολικών αγορών, την αξιολόγηση μέσω κριτηρίων και δεικτών, την επιτήρηση, τη λογοδοσία, με συνέπεια το δημόσιο σχολείο να μετασχηματίζεται, να επιχειρείται η αλλαγή κουλτούρας του και ταυτόγχρονα η αλλαγή του ρόλου των εκπαιδευτικών. Η Νέα Δημόσια Διοίκηση υπαγορεύει αλλαγές και στον ρόλο του διευθυντή, που τον θέλει να λειτουργεί ως μετασχηματιστικός ηγέτης που θα διαμορφώνει συνθήκες κατανεμημένης ηγεσίας στη σχολική μονάδα, ώστε μέσω συλλογικών αποφάσεων να αποφασίζεται και να υλοποιείται το όραμα.
Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνήθηκαν οι απόψεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με τις επιδράσεις της Νέας Δημόσιας Διοίκησης στον Μετασχηματισμό του Σχολείου. Ακολουθήθηκε η ποσοτική μεθοδολογική προσέγγιση και το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν εκπαιδευτικοί (Ν:142) που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας. Για τη συλλογή των δεδομένων αναπτύχθηκε πρωτότυπο εργαλείο που διαμορφώθηκε από την ερευνήτρια σε μορφή ερωτηματολογίου κλειστών ερωτήσεων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν αρχικά την ταλάντευση των εκπαιδευτικών ανάμεσα σε θετικές και αρνητικές αντιλήψεις για τη ΝΔΔ. Διαπιστώνουν τόσο τη χαμηλή αποδοχή της λογοδοσίας με κοινοποίηση των δράσεων όσο και της αξιολόγησης των μαθητών με δείκτες-standards και του ανταγωνισμού των σχολείων. Αναγνωρίζουν τη σημασία της εφαρμογής συνεργατικών πρακτικών, διατύπωσης οράματος και στόχων, αλλαγής και καινοτομίας στην ενίσχυση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας στην εκπαίδευση. Επιβεβαιώνουν την επιφύλαξή τους για αποϊδιωτικοποίηση της διδασκαλίας λόγω της χαμηλής αποδοχής δράσεων εξωστρέφειας. Διαπιστώνουν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον τους για τον τομέα λήψης απόφασης και την ενεργή συμμετοχή τους στην επιλογή, σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων. Αποδεικνύουν τη θέλησή τους για έναν διευθυντή-ηγέτη που πρωτίστως θα διασφαλίζει τη δημοκρατική λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων, θα διαθέτει ένα σύνολο δεξιοτήτων, θα διαμορφώνει όραμα για τη σχολική μονάδα.
(EL)
The New Public Administration (NPA) or New Public Management (NPM) attempts to change the form of governance of the public sector, adopting the principles of free market and applying criteria of the private sector to the administration of public institutions, consequently to education, as well. As a result, a whole set of reforms is promoted aiming to enforce the autonomy, the decentralization of school markets, the assessment through criteria and indicators, the surveillance, the accountability and due to which the public school is transformed and the change of culture and role of teachers is attempted. New Public Administration dictates changes to the role of the school principal as well, who is desired to function as a transformative leader to shape conditions of allocated leadership in the school unit so that, through collective decisions, the vision can be determined and realized.
In this thesis, the points of view of Primary Education Teachers about the impact of New Public Administration on the transformation of school have been investigated. The quantitative methodological approach has been followed and the subjects of the survey have been teachers (N:142) who work in school units of the 1st Division of Primary Education of Athens. For the collection of the data an original implement was developed and tailored by the researcher in the form of closed – ended questionnaire.
The results of the survey initially indicate the wavering of the teachers between positive and negative aspects about NPA. They establish the low acceptance of accountability by sharing actions and the assessment of students through indicators-standards as well as the competition among schools. They recognize the significance of cooperative practices, formation of vision and goals, change and innovation to boost quality and effectiveness in education. They confirm their reservation towards de-privatization of teaching because of the low acceptance of actions of extroversion. They establish their interest in the field of decision-making and their active participation in choosing, designing and realizing actions. They prove their desire for a school principal-leader who, above all, will ensure the democratic operation of the teachers’ association, command skills and shape a vision for the school unit.
(EN)