Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση των μεταγνωστικών στρατηγικών αναγνωστικής κατανόησης, των προσεγγίσεων στη μάθηση και των δύο διαστάσεων κινήτρων, του προσωπικού προσανατολισμού στόχων επίτευξης και των έμμεσων θεωριών νοημοσύνης μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Το δείγμα αποτέλεσαν 262 μαθητές, 125 αγόρια και 137 κορίτσια, Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου, εκ των οποίων οι 32 είχαν διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών. Στους συμμετέχοντες χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς, το “Metacognitive Awareness of Reading Strategies (MARSI)”, που αξιολογεί τη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών για την κατανόηση κειμένων ανάγνωσης, το “The Revised Learning Process Questionnaire (R-LPQ-F)”, για την εξέταση του είδους προσεγγίσεων στη μάθηση που υιοθετείται από τους μαθητές, το «Ερωτηματολόγιο Ακαδημαϊκών Προσανατολισμών στον Στόχο», για τη διερεύνηση των στόχων επίτευξης και το “Implicit Theories of Intelligence (ITIS)”, που εστιάζει στις έμμεσες θεωρίες νοημοσύνης. Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε ότι τόσο οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όσο και αυτοί με χαμηλή επίδοση, από την ομάδα των τυπικών μαθητών, αναφέρουν μικρότερη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών αναγνωστικής κατανόησης και υιοθέτηση προσέγγισης βάθους, ενώ φάνηκε να χρησιμοποιούν περισσότερο στρατηγικές επιφάνειας, καθώς αναφέρουν μειωμένα κίνητρα για μάθηση, μικρότερη υιοθέτηση των στόχων μάθησης και της αυξητικής θεωρίας, σε σχέση με τους μαθητές που σημειώνουν υψηλή επίδοση. Σημαντικές διαφορές εμφανίζονται και ανάμεσα στα δύο φύλα, ενώ ανάμεσα στους μαθητές Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου δεν εντοπίζονται διαφορές σε επίπεδο σημαντικότητας. Επίσης, παρατηρήθηκε ότι οι στόχοι μάθησης αποτελούν τον πιο ισχυρό προβλεπτικό παράγοντα των μεταγνωστικών στρατηγικών και των προσεγγίσεων στη μάθηση. Τα παραπάνω αποτελέσματα ερμηνεύονται βάσει της μέχρι τώρα βιβλιογραφίας, ενώ παρουσιάζονται οι περιοριστικοί παράγοντες της εν λόγω έρευνας, καθώς και προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
(EL)
The purpose of the present study was to investigate metacognitive reading comprehension strategies, approaches to learning and two dimensions of motivation, personal achievement goal orientation and implicit theories of intelligence of students with and without learning disabilities. The sample was 262 students, 125 boys and 137 girls, from 1st, 2nd and 3rd grade of high school, including 32 students with a diagnosis of specific learning disabilities. Participants were given self-report questionnaires, the “Metacognitive Awareness of Reading Strategies (MARSI)”, which evaluates the use of metacognitive strategies for reading comprehension, the “The Revised Learning Process Questionnaire (R-LPQ-F)”, for the examination of approaches to learning adopted by students, the “Goal Orientation Academic Questionnaire”, which focuses on the achievement goals and the “Implicit Theories of Intelligence (ITIS)”, which investigates the implicit theories of intelligence. Results indicated that both students with learning disabilities and students with poor performance, from the group of typical students, reported less use of metacognitive reading comprehension strategies, as well as lower adoption of deep learning approach, while they seem to use more surface strategies and report reduced motivation for learning, such as lower adoption of mastery goals and incremental theory than high performing students. Significant differences have been observed between the two genders, while no differences were found among 1st, 2nd and 3rd grade students. It has also been observed that mastery goals have been the strongest predictor of metacognitive strategies and approaches to learning. The results above are interpreted according to the literature, as well as limitations of the present study and suggestion for future research are represented.
(EN)