Η παρούσα εργασία αφορά στο Διδακτικό Στυλ των εκπαιδευτικών και την επίδρασή του στην πρόοδο των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, στην ορθογραφία και τον προσανατολισμό στο στόχο. Η επίδραση εξετάστηκε μέσω της εφαρμογής ενός Διδακτικού Προγράμματος Ενίσχυσης της δεξιότητας της Ορθογραφίας μαθητών με ΕΜΔ Γ’Δημοτικού που φοιτούσαν σε Τμήματα Ένταξης σχολείων της Αττικής, το οποίο υλοποιήθηκε από τους Ειδικούς Παιδαγωγούς του σχολείου. Πιο συγκεκριμένα, 72 μαθητές συμμετείχαν στην έρευνα εθελοντικά, οι οποίοι χωρίστηκαν τυχαία σε πειραματική ομάδα (Ν₌39) και σε ομάδα ελέγχου (Ν=33). Το πρόγραμμα, εκτός από την ίδια την παρέμβαση, περιλάμβανε pre–tests και post–tests αξιολογήσεις, μέσω εργαλείων και ερωτηματολογίων στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και παρατήρηση από την ερευνητική ομάδα. Όλοι οι μαθητές αξιολογήθηκαν με (α) την ελληνική έκδοση του «Raven’s CPM», το «ΔΑΔΑ (Διερεύνηση Αναγνωστικών Δεξιοτήτων και Αδυναμιών)» και τη «Διερεύνηση των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών μιας δοκιμασίας ορθογραφικής δεξιότητας μαθητών της Β′, Γ′, Δ′, και Ε′ τάξης του δημοτικού σχολείου» για την επιλογή των μαθητών του δείγματος, καθώς επιλέχθηκαν μαθητές με Δείκτη Νοημοσύνης μεγαλύτερο του 85 και επίδοση στην αποκωδικοποίηση κάτω από το 25ο εκατοστημόριο και στην ορθογραφία κάτω από το 10ο, (β) τη «Δοκιμασία Ορθογραφικής Δεξιότητας» και το «Λογισμικό Ανίχνευσης Μαθησιακών Δεξιοτήτων και Αδυναμιών (ΛΑΜΔΑ)» για την αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών και (γ) απάντησαν στο «Ερωτηματολόγιο των Ακαδημαϊκών Προσανατολισμών στο στόχο», με σκοπό να εξεταστεί η κινητοποίηση τους πριν και μετά την παρέμβαση. Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν το «Ερωτηματολόγιο των Διδακτικών Στυλ», με σκοπό τη διερεύνηση του προσωπικού διδακτικού τους στυλ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το Δυναμικό Διδακτικό Στυλ μπορεί να επηρεάσει τη βελτίωση της γραμματικής και ιστορικής ορθογραφίας μετά το πρόγραμμα παρέμβασης και αντίστοιχα το Παρωθητικό στυλ επιδρά κυρίως στη γραμματική ορθογραφία. Το Παρωθητικό Διδακτικό Στυλ προωθεί τον προσανατολισμό της προσέγγισης της μάθησης και της επίδοσης, ενώ το Δυναμικό Στυλ έχει επίδραση στον προσανατολισμό των δύο κατηγοριών της μάθησης – προσέγγιση και αποφυγή. Επιπλέον, ο προσανατολισμός στην αποφυγή της επίδοσης μπορεί να προβλεφθεί από το Υποστηρικτικό Στυλ του εκπαιδευτικού. Τέλος, αναφέρονται οι περιορισμοί της έρευνας καθώς και προτάσεις για μελλοντική έρευνα και εκπαιδευτικές προεκτάσεις.
(EL)
This study examined the correlation between Teaching Styles and Spelling Ability of students with Specific Learning Difficulties on the one hand, as well as their Goal Orientation on the other hand. In order to do so, students attending the third grade of different schools in Attica participated in an Intervention Program on Spelling, implemented by schools’ Special Education Teachers. More specifically, 39 students voluntarily participated in the instructional program and 33 attended the traditional spelling instruction (total N=72). All students and their teachers were evaluated by standardized tests and inventories prior and after the program’s implementation. The teachers submitted an inventory about their teaching styles and were observed by two independent researchers on the way they taught and assessed their classroom pupils. The tests used for students were as follows: (a) the “Raven's Colored Progressive Matrices”, the “Investigation of Reading Skills and Weaknesses” and the “Investigation of the Psychometric Characteristics of a Spelling Test for Elementary and Secondary School Students”, which contributed to identify those children having Specific Learning Difficulties, (b) the “Spelling Test” and the “Software detecting Learning Skills and Weaknesses” so as to assess students’ spelling ability and (c) the “Inventory for Academic Goal Orientation", in order to check their goal orientation before and after the intervention program. The teachers submitted the “Teaching Styles Inventory”, so that their personal Teaching Style was explored. According to the results of the study, the Assertive Teaching Style has an impact on students’ spelling improvement right after the intervention program and the Suggestive Teaching Style has a positive impact on spelling mistakes in grammar. It was also found that Mastery and Performance Approach Orientation can be predicted by the Assertive Teaching Style, while the Mastery Approach and Avoidance Orientation can be predicted by the Assertive Teaching Style. Moreover, Performance Avoidance Orientation can be predicted by Supportive Teaching Style. Finally, the limitations of the research and future applications are discussed.
(EN)