Φιλία και αίσθημα μοναξιάς στη μέση εφηβική ηλικία

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Φιλία και αίσθημα μοναξιάς στη μέση εφηβική ηλικία

Τσίλη Μαρία (EL)
Tsili Maria (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2020


Η φιλία αποτελεί μία συνεργατική σχέση ενός αμοιβαίου συναισθηματικού δεσμού μεταξύ των εφήβων. Η διατήρηση μίας φιλικής σχέσης και η παρουσία του συναισθήματος της μοναξιάς επηρεάζονται από ένα συνδυασμό παραγόντων που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, τις εκδηλούμενες συμπεριφορές, το φύλο και τη εκάστοτε κοινωνική συνθήκη. Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετηθούν οι βασικές διαστάσεις της φιλίας, η σχέση τους με τη μοναξιά και η επίδραση βασικών κοινωνικών-δημογραφικών μεταβλητών σε αυτές. Το δείγμα αποτελούνταν από 317 μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου οι οποίοι διέμεναν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Οι μαθητές συμπλήρωσαν μια κλίμακα για τη μέτρηση της ποιότητας της καλύτερης φιλικής σχέσης (Friendship Quality Scale), μία κλίμακα για τις διαστάσεις της φιλικής σχέσης το Ερωτηματολόγιο (McGill Friendship Questionnaire-Friend’s Functions) και μία για την διερεύνηση των επιπέδων μοναξιάς που βιώνουν (UCLA Loneliness Scale,Version 3). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το σύνολο των μαθητών που συμμετείχε στην έρευνα ιεράρχησε υψηλότερα στις φιλικές του σχέσεις τις διαστάσεις της εγγύτητας και της αξιόπιστης συμμαχίας. Το φύλο βρέθηκε να σχετίζεται με όλες σχεδόν τις διαστάσεις της φιλίας και με τα αναφερόμενα επίπεδα μοναξιάς, με τα κορίτσια να έχουν υψηλότερα επίπεδα σε όλες τις διαστάσεις της φιλίας και οριακά υψηλότερα επίπεδα μοναξιάς, σε σύγκριση με τα αγόρια. Το μορφωτικό επίπεδο του πατέρα σχετίστηκε με τη παρεχόμενη από τα παιδιά βοήθεια στις φιλικές τους σχέσεις. Κανένα άλλο κοινωνικό-δημογραφικό χαρακτηριστικό δεν βρέθηκε να σχετίζεται με τις διαστάσεις της φιλίας και τα επίπεδα της μοναξιάς. Από την ανάλυση παλινδρόμησης βρέθηκε ότι η αποδοχή, η οποία αντικατοπτρίζει το βαθμό της συναισθηματικής ή κοινωνικής προσαρμογής από τους φίλους, είναι η μόνη διάσταση της φιλικής σχέσης η οποία επηρεάζει με ανεξάρτητο τρόπο τα επίπεδα της 4 μοναξιάς των παιδιών. Συμπεραίνεται, ότι είναι απαραίτητη η εφαρμογή προγραμμάτων ενημέρωσης και παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο που αποσκοπούν στην προώθηση της αποδοχής, της ενσυναίσθησης, το διάλογο, τη συνύπαρξη, την αλληλεγγύη και το σεβασμό στη μοναδικότητα του καθενός. (EL)
Friendship is a collaborative relationship of a mutual emotional bond between adolescents. The maintenance of a friendly relationship and the presence of a sense of loneliness are influenced by a combination of factors related to personality traits, behavioural patterns, gender and social status. The purpose of this study is to research the basic aspects of friendship, their correlation with loneliness, and the impact of key socio-demographic variables on them. The sample of the study consisted of 317 senior-high-school students (grades A and B) in the greater Attica region. Students completed a scale for measuring the quality of friendship (Friendship Quality Scale), a scale for friendship aspects using the McGill Friendship Questionnaire-Friend's Functions Questionnaire, and a third tool used to investigate the aspects of loneliness was the UCLA Loneliness Scale Questionnaire (Version 3). The results of the research showed that the total number of students involved in the research prioritized the aspects of proximity and trusted alliance in their friendly relationships. Gender was found to be associated with almost all aspects of friendship and reported levels of loneliness, with girls having higher levels of all aspects of friendship and marginally higher levels of loneliness compared to boys. The educational level of the father was related to the help provided by the children in their friendly relationships. No other socio-demographic characteristics were found to be related to friendship aspects and levels of loneliness. The palindrome analysis found that acceptance, which reflects the degree of emotional or social adjustment by friends, is the only aspect of friendship that independently affects the levels of children's loneliness. In conclusion, it is crucial to implement information and intervention programs in the school context designed to promote acceptance, empathy, dialogue, coexistence, solidarity and respect for the unique individuality of each student. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Σχολική ψυχολογία » Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.