Περίληψη
Οι πρακτικές ανατροφής των γονέων καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη μετέπειτα διαμόρφωση των κοινωνικών τους σχέσεων. Οι έφηβοι των οποίων οι γονείς έχουν υιοθετήσει αυταρχικά ή επιτρεπτικά στυλ γονικότητας παρουσιάζουν έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων στις σχέσεις με συνομηλίκους. Από την άλλη, οι γονείς που υιοθετούν δημοκρατικές πρακτικές ανατροφής προετοιμάζουν τα παιδιά τους να διαμορφώνουν πιο λειτουργικές σχέσεις με τους συνομηλίκους και να δημιουργήσουν φιλίες υψηλότερης ποιότητας. Στην παρούσα ερευνητική εργασία επιχειρήθηκε να μελετηθεί η σχέση της γονικότητας και ατομικών παραγόντων με την ποιότητα της φιλίας εφήβων. Στην έρευνα συμμετείχαν 310 μαθητές Α’ και Β’ Λυκείου από σχολεία της Αττικής οι οποίοι συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς για τη γονικότητα, τις λειτουργίες της φιλίας και άλλους δημογραφικούς παράγοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πράγματι το φύλο, η ηλικία καθώς και η οικογενειακή κατάσταση συσχετίζονται με τις φιλίες που κάνουν οι έφηβοι. Μάλιστα, φάνηκε ότι ο σημαντικότερος προβλεπτικός παράγοντας της ποιότητας των φιλικών σχέσεων των εφήβων είναι το φύλο, η ηλικία και ακολουθεί το στυλ γονικότητας της μητέρας. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι τα κορίτσια είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν μεγαλύτερα επίπεδα βοήθειας και συντροφικότητας στις φιλικές τους σχέσεις. Οι μαθητές-τριες της Α΄Λυκείου επίσης, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν υψηλοτέρα επίπεδα αξιόπιστης συμμαχίας και εγγύτητας. Επίσης, η συναισθηματική ζεστασιά της μητέρας φαίνεται να εξηγεί ένα μικρό ποσοστό της διακύμανσης στα επίπεδα συντροφικότητας, βοήθειας, αυτοεπιβεβαίωσης και συναισθηματικής ασφάλειας των φιλιών των εφήβων.
(EL)
Abstract
Parenting dimensions have a great impact on the formation of the adolescents’ social relationships later. Adolescents whose parents have adopted an authoritarian or permissive parenting style demonstrate inadequate social skills in relationships with peers. On the contrary, parents with authoritative rearing styles encourage their children to form much more functional relationships with peers and friendships of higher quality. In light of this acknowledgement, the aim of the present study was to examine the relationships between parenting dimensions, demographic factors and the quality of adolescents’ friendships. The sample consisted of 310 pupils who attended the first and the second class of senior high schools in Attiki and filled out self-report questionnaires on parenting, several sociometric factors and adolescents’ friendship quality. Findings suggest that, gender, age as well as family status are associated with teenager’s friendships. Actually, gender and age were found to be the most significant predictors of adolescents’ friendships quality followed by mother’s parenting style. Specifically, girls are more likely to note higher levels of help and companionship in their friendships compared to boys. First grade students were also more probable to exhibit higher levels of reliable alliance and intimacy than second grade students. Additionally, mother’s emotional warmth predicted a low percentage of variance in companionship, help, self-validation and emotional warmth levels of adolescents close relationships.
(EN)