Ένα από τα πιο κρίσιμα θέματα που αντιμετωπίζουν αρκετοί έφηβοι, είναι το αίσθημα της μοναξιάς το οποίο πηγάζει τις περισσότερες φορές από την έλλειψη συντροφιάς είτε λόγω της απόρριψης τους από την παρέα των συνομηλίκων, είτε λόγω των πολλαπλών συγκρούσεων με τους γονείς τους και κατ’επέκτασην την απομάκρυνσή τους από αυτούς. Η μοναξιά έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των εφήβων και στις συμπεριφορές που εκδηλώνουν. Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της μοναξιάς σε δείγμα μαθητών Λυκείου καθώς και η ανασκόπηση της σχέσης της μοναξιάς και της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών αυτών. Στην έρευνα συμμετείχαν 310 μαθητές Α’ & Β΄ Λυκείου, από τις περιοχές του Γαλατσίου, της Κυψέλης, της Άνοιξης, του Πειραιά, του Κορυδαλλού. Οι μαθητές συμπλήρωσαν την αναθεωρημένη κλίμακα μοναξιάς UCLA (The revised UCLA loneliness Scale) και την κλίμακα ψυχικής ανθεκτικότητας των Neill & Dias, (2001). Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν μια μετρίου βαθμού συνάφεια μεταξύ μοναξιάς και ψυχικής ανθεκτικότητας στο δείγμα της έρευνας. Ακόμα, παρατηρήθηκαν διαφορές στα επίπεδα μοναξιάς των μαθητών ως προς το φύλο και το επίπεδο ψυχικής ανθεκτικότητας που έχουν αναπτύξει. Δεν βρέθηκαν διαφορές στα επίπεδα μοναξιάς ως προς την οικογενειακή κατάσταση και το γενικό βαθμό επίδοσης των μαθητών. Τέλος, η σχέση μεταξύ μοναξιάς και ψυχικής ανθεκτικότητας επιβεβαιώθηκε από την ανάλυση πολλαπλής παλινδρόμησης, η οποία έδειξε ότι η ψυχική ανθεκτικότητα ερμηνεύει περίπου το 14,4% της διακύμανσης της μοναξιάς. Με βάση τα αποτελέσματα αυτά συνίσταται η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας στα σχολεία μέσα από προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης με στόχο την εξάλιψη του επιπέδου της μοναξιάς και της ενίσχυσης και προαγωγής της ψυχικής υγείας για όλους τους μαθητές.
(EL)
One of the most crucial issues, that adolescents have been faced nowadays is the the feeling of loneliness. This feeling, most of times has been resulting by the rejection of peers, or of the many conflicts with their parents. Loneliness has negative effects on adolescents’ mental health and behaviours. For this reason, it is very important to enhance resilisience. The purpose of the present study was to investigate the role of resilience in the feeling of loneliness in a sample of adolescent students and to analyse the relationship between loneliness and adolescents’ resilience. The sample of the survey was 310 students, attending classrooms of High School, from Galatsi, Kypseli, Anixis, Piraeus and Koridalos areas. Students completed two scales of loneliness UCLA Loneliness Scale (Version3) and resilience of Neill & Dias, (2001). The results of the present study reveals a moderate degree of association between loneliness and resilence in the participants of the sample. Also, there are differences in levels of loneliness, accordingly gender and the level of resilence each student. No diffences were found in levels of loneliness in marital status and overall students performance. Finally, The relationship between loneliness and resilience was confirmed by the results of hierarchical linear regression, which showed that resilience explained about 14,4% of the variance in loneliness. Based on these results, it is recommended to reinforce resilience in schools through prevention and intervention programs, which aimed at eradicating the level of loneliness and enhancing and promoting mental health for all students.
(EN)