Ο ρόλος του κρυφού προγράμματος στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα: μια προσέγγιση μέσα από τις σχολικές εθνικές εορτές και παρελάσεις

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Ο ρόλος του κρυφού προγράμματος στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα: μια προσέγγιση μέσα από τις σχολικές εθνικές εορτές και παρελάσεις

Μάστορη Βασιλική (EL)
Mastori Vasiliki (EN)

born_digital_thesis
Διδακτορική Διατριβή (EL)
Doctoral Dissertation (EN)

2020


ΠΕΡΙΛΗΨΗ Στην παρούσα διατριβή μελετήθηκε ο τρόπος κατασκευής της εθνικής ταυτότητας των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα κατά την περίοδο μετά τον Εμφύλιο πόλεμο (δεκαετία του 1950) και μέχρι το 1992 (Συνθήκη του Μάαστριχτ για την ευρωπαϊκή ενοποίηση). Το ερευνητικό ενδιαφέρον εστιάστηκε στις μαθητικές παρελάσεις και στις εθνικές εορτές στο σχολείο, προκειμένου να αναδειχθούν όψεις του κρυφού πρόγραμματός τους και να εκτιμηθεί η συμβολή του στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας. Το θεωρητικό μέρος αναφέρεται στις έννοιες του έθνους, της εθνοκεντρικής ιδεολογίας, των κοινωνικών αναπαραστάσεων και της εθνικής ταυτότητας καθώς και στις εθνικές εορτές και τις μαθητικές παρελάσεις ως μέρος της διαδικασίας κατασκευής της εθνικής ταυτότητας. Επίσης, στο θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται τα επίσημα αναλυτικά προγράμματα (έννοιες, ορισμοί, είδη, θεωρίες, λειτουργίες) και το κρυφό πρόγραμμα (του σχολείου γενικότερα και των σχολικών εθνικών εορτών και παρελάσεων ειδικότερα). Μέσα στο ιστορικό πλαίσιο της περιόδου αυτής επιχειρείται μια περιοδολόγηση της ελληνικής εκπαίδευσης βάσει των αλλαγών στα Αναλυτικά Προγράμματα και των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που έγιναν. Αξιοποιήθηκαν ως ερευνητικά δεδομένα Φ.Ε.Κ. με Αναλυτικά Προγράμματα και Εγκυκλίους, κείμενα μαθητριών των Αρσακείων Σχολείων που δημοσιεύτηκαν με την ευκαιρία εθνικών επετείων στο σχολικό περιοδικό «Πολύμνια» από το 1954 έως το 1975, καθώς και φωτογραφίες και κινηματογραφικά – βιντεοσκοπημένα τεκμήρια από μαθητικές παρελάσεις αυτής της περιόδου. Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε τον τρόπο με τον οποίο οι σχολικές εθνικές εορτές και οι μαθητικές παρελάσεις συμβάλλουν στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας των μαθητών, που παρουσιάζεται στα συμπεράσματα. Λέξεις – κλειδιά: έθνος, έθνος-κράτος, ιδεολογία, εθνικισμός, εθνότητα, εθνικότητα, εθνική ταυτότητα, εθνικές εορτές, παρελάσεις, κοινωνικές αναπαραστάσεις, αναλυτικό πρόγραμμα, κρυφό πρόγραμμα. (EL)
ABSTRACT This doctoral thesis discusses the construction of national identity in the Greek primary education between the end of the Greek Civil War in the 1950s and the signing of the Treaty on European Union, known as the “Maastricht Treaty”, in 1992. Specifically, we present the role of school-centered ideological mechanisms, like celebrations, written assignments, rituals and parades. Within the historical context of this period, a review of Greek education ideologies is attempted, based on the changes in the curricula and the educational policies. We discuss the concept of the nation from a historical and ideological perspective. We also review the ethnocentric ideology, the social representations of the national identity, and, finally, how national festivities can be used as the main mechanisms of building this identity. Further, we discuss the theories of curricula (concepts, definitions, types, theories, functions), before we delve into the theory of the hidden curricula. Quantitative and qualitative data analysis of texts written by students of the Arsakeio Schools and published in the school magazine “Polymnia” between 1954 and 1975, qualitative analysis of texts of Official Curricula and Circulars, as well as photographs and cinematographic - video recordings from student parades, have explained how festivities have contributed to the construction of the national identity in primary schools. Keywords: Nation, Nation – state, Ideology, Nationalism, Ethnicity, Nationality, Nationhood, National identity, National holidays, Parades, Social representations, Curriculum, Hidden program/curriculum. (EN)

Εκπαίδευση – Αθλητισμός

Εκπαίδευση – Αθλητισμός (EL)
Education - Sport science (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.