Η Αισθητική του ανεπαίσθητου στο Σχέδιο Εργασίας περί Στοών [Das Passagen-Werk] του Βάλτερ Μπένγιαμιν

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



Η Αισθητική του ανεπαίσθητου στο Σχέδιο Εργασίας περί Στοών [Das Passagen-Werk] του Βάλτερ Μπένγιαμιν

Πιππής Λάμπρος (EL)
Pippis Lampros (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2020


Η αισθητική του ανεπαίσθητου μέσα στο έργο του Βάλτερ Μπένγιαμιν «Das Passagen-Werk» είναι μια διαλεκτική περιγραφή της διάσωσης του γαλλικού αστικού πολιτισμού του δεκάτου ενάτου αιώνα. Στόχος αυτής της συστηματικής αλλά συνάμα ιδιάζουσας και πρωτοποριακής προσπάθειάς του συγγραφέα ήταν η καταγραφή κάθε ζωντανής πρωτο-πηγής [Ursprung] της νεωτερικότητας, έτσι ώστε η ιστορία να ξεφύγει από το «ναρκωτικό του ιστορικισμού» και να μετατραπεί σε έναν ζωντανό οργανισμό του οποίου η γνώση επιτελείται ως διάσωση. Η ιστορία δεν διαχωρίζεται σε ιστορίες, αλλά σε εικόνες που κάθε φορά που παρουσιάζονται είναι και μια νέα κριτική της έννοιας της προόδου. Στη παρούσα μελέτη θα φανερώσουμε ότι μέσα από το ημιτελή έργο Passagen-Werk ο Μπένγιαμιν άσκησε μια σκληρή, αλλά δίκαιη κριτική στη σύγχρονη αστική κουλτούρα. Επίσης θα κατανοήσουμε πως δεν έφτιαξε μια φιλοσοφία της ιστορίας, αλλά μια φιλοσοφία που πηγάζει από την αισθητική του ανεπαίσθητου της ιστορίας -ως πολιτική πράξη. Τέλος, το Passagen-Werk είναι κι ένας τρόπος να διαβάζει κάποιος την πραγματικότητα κοιτώντας προς το παρελθόν, αλλά και ταυτόχρονα ο μόνος τόπος αφύπνισης όπου κάθε γενιά ονειρεύεται την επόμενη δια μέσου της εμπειρίας, της λογικής διάνοιας, της παρουσίας του πνεύματος και της διαλεκτικής. (EL)
The aesthetic of impalpable through the work of Walter Benjamin «Das Passagen-Werk» is a description of dialectic rescue of the French urban civilisation in the 19th century. The aim of this systematic, but also peculiar and innovative attempt of the author was to record every single Ur-source [Ursprung] of modernity so that history could escape from the «drug of Historism» in order to turn it into a living organism whose knowledge is considered to be a rescue. History is not divided into histories, but images that are presented every single time and they are a new criticism of the concept of progress. In this study, we are going to disclose that through his unfinished Passagen-Werk, Benjamin made a harsh but fair criticism in the modern urban culture. Furthermore, we are going to comprehend that he did not make a historical philosophy of the 19th century, but a philosophy that stems from the aesthetic of impalpable of History – as a political action. Last but not least, Passagen-Werk is a way for anyone to read the reality looking back the past, but at the same time it is the only place of awakening where every generation dreams of the next one via experience, common sense, intellectual presence and dialectic. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Φιλοσοφίας » ΠΜΣ Φιλοσοφία » Κατεύθυνση Ιστορίας της Φιλοσοφίας

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.