Τις τελευταίες δεκαετίες συντελούνται διεθνώς έρευνες που αναδεικνύουν το σχολικό κλίμα ως ένα από τους σημαντικότερους παράγοντες για τη δημιουργία αποτελεσματικών σχολείων • η ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που αποπνέει στον χώρο του σχολείου φαίνεται να προσλαμβάνεται ποικιλοτρόπως από τους εμπλεκόμενους, συμβάλλοντας άλλοτε στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και άλλοτε όχι, γεγονός που καθιστά αναγκαία την μελέτη αυτού. Γι’ αυτό και η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να διερευνήσει μεν τις απόψεις των εμπλεκόμενων και συγκεκριμένα των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με το σχολικό κλίμα και δε τις πιθανές συσχετίσεις με δημογραφικές μεταβλητές, όπως την ηλικία, το φύλο, την τάξη φοίτησης και το επάγγελμα των γονέων.
Το θέμα προσεγγίζεται πρώτα θεωρητικά, χάριν της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, αλλά και εμπειρικά. Ως προς το θεωρητικό μέρος τελείται πρώτιστα η εννοιολογική αποσαφήνιση των εννοιών του σχολικού κλίματος, του κλίματος της σχολικής τάξης και του ψυχολογικού κλίματος. Ενώ, το εμπειρικό μέρος περιλαμβάνει τη μεθοδολογία της έρευνας, τα αποτελέσματα αυτής, διαπιστώσεις και προτάσεις. Συγκεκριμένα, το δείγμα της εν λόγω έρευνας αποτελούν 112 μαθητές Γυμνασίου του νομού Αττικής. Όπως διαπιστώθηκε από τα ευρήματα της έρευνας, οι μαθητές δεν είναι ικανοποιημένοι με την σχέση που εκτυλίσσεται μεταξύ των συμμαθητών τους. Θεωρούν άμεση ανάγκη βελτίωσης των παραγόντων συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ τους, αφότου οι παράγοντες αυτοί συμβάλλουν στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής. Αντίστοιχα, όσον αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, το φύλο, φαίνεται να μην επηρεάζει τις απόψεις των μαθητών για το σχολικό κλίμα και τη σχολική ζωή, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει με την ηλικία και την τάξη φοίτησής τους.
Συνεπώς, τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θεωρούνται σημαντικά για την καλύτερη κατανόηση των σχέσεων που δημιουργούνται στον χώρο του σχολείου και που επηρεάζουν το σχολικό κλίμα με απώτερο σκοπό τη δημιουργία σχολείων που προωθούν τον σεβασμό, τις υποστηρικτικές σχέσεις, και γενικά ό, τι προϋποθέτει ένα θετικό σχολικό κλίμα.
(EL)
Over the last decades, research has been carried out internationally which highlights the school climate as one of the most important factors in creating effective schools• the particular atmosphere that exudes in the school environment seems to be perceived in a variety of ways by those involved, sometimes contributing to improving the quality of education and sometimes not, which necessitates the study of it. Therefore, the present study aims to investigate the views of the secondary school students concerned about the school climate and possible correlations with demographic variables such as age, gender, class of students and parenting profession.
The subject is approached first theoretically, for the sake of bibliographical review, but also empirically. The theoretical part is primarily concerned with the conceptual clarification of the concepts of the school climate, the climate of the classroom and the psychological climate. Whereas, the empirical part includes the research methodology, its results, findings and suggestions. Specifically, the sample of this research consisted of 112 high school students of Attica. As revealed by the research findings, students are not satisfied with the relationship that develops between their peers. They consider an immediate need to improve the factors of cooperation and communication between them, since these factors contribute to the shaping of school life. Similarly, in terms of demographic characteristics, gender does not seem to influence students' perceptions of school climate and school life, which is not the case with their age and grade.
Therefore, the results of this research are considered important for a better understanding of the relationships that are created in the school environment and that affect the school climate with the ultimate goal of creating schools that promote respect, supportive relationships, and generally what constitutes a positive school climate.
(EN)