Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη του μηχανισμού bridging σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης και σε παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Ο μηχανισμός bridging βρίσκεται στη διεπαφή τριών τομέων της γλωσσολογίας: της σύνταξης, της σημασιολογίας και της πραγματολογίας και αποτελεί λειτουργία της γλώσσας κατά την οποία επιτρέπεται στον ομιλητή να χρησιμοποιήσει μια οριστική ΟΦ χωρίς προηγούμενη ρητή αναφορά σε μια συναφή αόριστη ΟΦ. Π.χ. Ο Γιάννης αγόρασε ένα βιβλίο. Ο συγγραφέας έχει βραβευτεί με Νόμπελ. Για τη μελέτη του μηχανισμού αυτού σχεδιάστηκε ένα γλωσσικό πείραμα κατανόησης Σωστού\Λάθους βασισμένο στη μελέτη των Avrutin & Coopmans (2000) με τη χρήση εικόνων. Στη δοκιμασία συμμετείχαν 16 μονόγλωσσα ελληνόφωνα παιδιά ΤΑ με μέσο όρο ηλικίας 6,2 έτη και 3 παιδιά με ΔΑΦ με μ.ο. ηλικίας τα 7,2 έτη. Κατά την ανάλυση των αποτελεσμάτων με ONE-WAY test ANOVA δεν παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις επιδόσεις των παιδιών ΤΑ και ΔΑΦ στο bridging [F= 4,669 , p= 0,097]. Ωστόσο, καθώς το δείγμα ήταν ανομοιογενές και δεν υπήρχε κανονική κατανομή των συμμετεχόντων χρησιμοποιήθηκαν και δύο μη παραμετρικά τεστ για όλο το πλήθος των συμμετεχόντων, τα Mann-Whitney test και Kolmogorov-Smirnov. Παρόλο το μικρό δείγμα στο πρώτο τεστ το αποτέλεσμα της σύγκρισης κατηγορία (ΤΑ ή ΔΑΦ)/ bridging ήταν στατιστικά σημαντικό [p= 0,016] ενώ στο δεύτερο τεστ μη στατιστικά σημαντικό [p= 0,074]. Συμπερασματικά, θεωρούμε πως θα πρέπει να διεξαχθεί εκτενέστερη έρευνα με περισσότερους συμμετέχοντες για ασφαλή αποτελέσματα.
(EL)
The present study examines the operation of bridging in children with typical development and in children with autism. This operation stands among three different domains of linguistics: Syntax, Semantics and Pragmatic. Bridging is defined as a discourse-related operation that allows speakers to use a definite DP without previous mention of a corresponding indefinite. E.g. John bought a book yesterday. The author has won the Nobel prize. A version of Truth Value Judgemental Task with pictures was designed according to Avrutin & Coopmans (2000). 16 monolingual Greek children with typical development (mean age 6;2) and 3 monolingual Greek children with autism (mean age 7;2) participated in the study. The performance of the children with autism was not significant lower than the TD according to ONE-WAY test ANOVA [F= 4,669, p= 0,097]. However, because of the irregular distribution of the participants, two extra non parametrical test were utilized, Mann-Whitney test and Kolmogorov-Smirnov. The results of these tests were: statistically significant for the first one [p= 0,016] and non significant for the second [p= 0,074]. Finally, we assume that further study with regular distribution of the participants is needed to make safe conclusions in bridging.
(EN)