Η παρούσα μελέτη ξεκινά με μία εισαγωγή στην περίοδο πριν το 508/7 π.Χ., παρουσιάζοντας κάποιες παρατηρήσεις αναφορικά με την πτώση της τυραννίας, τον Κλεισθένη και την πολιτική του διαμάχη με τον Ισαγόρα. Στο δεύτερο κυρίως μέρος της μελέτης αναλύονται οι πολιτικές μεταρρυθμίσεις του ύστερου 6ου αιώνα. Το κεφάλαιο ξεκινά με μια σύντομη ερμηνεία των πιο σημαντικών πτυχών του έτους 508/7, όπως επίσης και με ορισμένες παρατηρήσεις σχετικά με την συνέλευση εκείνης της χρονιάς, τη Βουλή των 400 και τον Άρειο Πάγο, αλλά και τον τρόπο επικύρωσης των μεταρρυθμίσεων. Το κεφάλαιο συνεχίζει με την ανάλυση της φυλετικής μεταρρύθμισης, τη δημιουργία της Βουλής των 500 και την διεύρυνση του πολιτικού σώματος στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων αρχαιολογικών δεδομένων τα οποία σχετίζονται με τις πολιτειακές μεταρρυθμίσεις από την Αθηναϊκή Αγορά και την Πνύκα. Στο τέλος κάθε υποκεφαλαίου αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις, αναλύεται ο τρόπος με το οποίο κάθε Κλεισθένεια μεταρρύθμιση οδηγεί στην πολιτειακή εγκαθίδρυση της Ισονομίας. Στο δεύτερο μέρος του κεφαλαίου εξετάζονται οι μεταρρυθμίσεις του τέλους του 6ου αι. Εδώ η μελέτη επικεντρώνεται στον στρατιωτικό τομέα (αρχή των δέκα στρατηγών και αθηναϊκό ναυτικό του ύστερου 6ου αι.), αλλά και στον οικονομικό που σχετίζεται πιθανώς με τις Κλεισθένειες μεταρρυθμίσεις (η πιθανή νομισματική μεταρρύθμιση της εποχής και η εκμετάλλευση των μεταλλείων του Λαυρίου).
Στο τρίτο κεφάλαιο της διπλωματικής μου εξετάζω εν συντομία την επιρροή των μεταρρυθμίσεων στο στρατιωτικό τομέα, με την πρώτη αθηναϊκή νίκη του 506/5, στον θρησκευτικό με την εισαγωγή και αναδιοργάνωση ορισμένων πολιτικών λατρειών στην Αττική (Τυραννοκτόνοι, Θησέας και δέκα Επώνυμοι Ήρωες). Στο τελευταίο μέρος της μελέτης εξετάζω αρχικά τον πολιτικό όρο «Ισονομία», εν συνεχεία πώς η ισονομία ορίζεται ως πολίτευμα, βάσει της μελέτης του Ν. Μπιργάλια, και εν τέλει αναδεικνύω τους λόγους για τους οποίους το νέο αθηναϊκό πολίτευμα, μετά τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη, συνιστά ίσως την πιο χαρακτηριστική περίπτωση ισονομικού πολιτεύματος στην αρχαϊκή Ελλάδα.
(EL)
The present study begins with an introduction to the period before 508/7 BCE, providing some essential remarks on the fall of tyranny, Kleisthenes and his debate with Isagoras. In the second main part of the paper, the political reforms the late sixth century are analyzed. The chapter begins with a brief interpretation of the most important aspects of the year 508/7 and some reflexions on the Assembly of that year, the council of 400 and the Areopagus as well as the way the reforms were ratified. The chapter goes on with the analysis of the tribal reform, the establishment of the Council of 500 and the expansion of the citizen body in Athens, including the archaeological data associated with them from the Athenian Agora and the Pnyx. In the end of each sub-chapter that examines these reforms, I provide a discussion on the way each reform leads to Isonomia as a constitution. In the second part of the chapter, the reforms of the late sixth century are examined. Here, the study focuses on the military domain (ten generals and the Athenian navy of the late sixth century) as well as the economic aspect of the Kleisthenic reforms (the possible numismatic reform and the use of the mines).
In the third chapter, I examine briefly the impact of the reforms in the military domain, with the first Athenian victory in 506/5, and the religious sphere with the introduction and reorganization of some political cults in Attika (e.g. the Tyrannicides, Theseus and the ten Eponymous heroes). In the last chapter of the study, I examine first the political term “isonomia”, then how Isonomia is defined as a constitution, based on the study of N. Birgalias, and finally I highlight the reasons why the newly-established constitution of Athens, after the reforms of Kleisthenes, is indeed the most characteristic case of an isonomic constitution in the archaic Greece.
(EN)