Στην παρούσα μελέτη αντικείμενο αποτελεί η συμβολή του θεατρικού
παιχνιδιού και της εμψύχωσης στην ενταξιακή εκπαίδευση. Σκοπός είναι να
διερευνηθούν οι απόψεις και οι εμπειρίες των εμψυχωτών- εκπαιδευτικών, απόφοιτων
του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού, του Θεάτρου
της Ημέρας, παράρτημα Κρήτης, που εργάζονται στην Α/θμια γενική και ειδική
εκπαίδευση, σχετικά με τη θέση του θεατρικού παιχνιδιού και της εμψύχωσης στην
εκπαιδευτική πράξη, αλλά και το ρόλο που διαδραματίζει στην ενταξιακή
εκπαίδευση. Μέσα από τις συνεντεύξεις τους στοχεύουμε να αναδειχθούν οι
δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην αξιοποίηση του θεατρικού παιχνιδιού και της
εμψύχωσης, οι παράγοντες που διαμορφώνουν μια ομάδα στα πλαίσια του σχολείου,
ο ρόλος που παίζουν οι ίδιοι στην εκπαιδευτική διαδικασία και οι απόψεις τους για
την ένταξη και τη θέση που κατέχει το θεατρικό παιχνίδι σε αυτή.
Η παρούσα μελέτη εστιάζει θεωρητικά στο θεατρικό παιχνίδι στην
εκπαίδευση, τη δομική του συγκρότηση, τη διαδικασία της εμψύχωσης και στο ρόλο
που διαδραματίζει σε αυτή η δυναμική της ομάδας, αλλά και στην σχέση που
αναπτύσσεται ανάμεσα στο θεατρικό παιχνίδι και την ενταξιακή εκπαίδευση.
Μεθοδολογικά, το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε είναι η ημι-δομημένη συνέντευξη
και το δείγμα που επιλέχθηκε έγινε με την μέθοδο της σκόπιμης δειγματοληψίας,
αποτελούμενο από τέσσερις εμψυχωτές- εκπαιδευτικούς της γενικής και τέσσερις της
ειδικής Α/θμιας εκπαίδευσης. Μέσα από την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου των
συνεντεύξεων, τα βασικά ευρήματα σχετίζονται με την ενταξιακή προοπτική που
προσδίδουν στη μέθοδο του θεατρικού παιχνιδιού και της εμψύχωσης, χωρίς, όμως,
να λείπουν οι στερεότυπες αντιλήψεις για τον λόγο και τον τρόπο που το εφαρμόζουν
στην εκπαιδευτική πρακτική με σκοπό την ένταξη.
(EL)
The subject of this study is the contribution of theatrical play and animation to
the inclusive education. Top aim is to analyze the views and experiences of
animators-educators, graduates of the Laboratory of Pedagogical Theater and
Theatrical Play, the Crete branch, Theater of the Day, who work in the sector of
Primary General and Special Education and are related to the theatrical play and
animation in educational practice, expressing the role it plays in inclusive education.
Through their interviews are pointed out all the difficulties they face while they act
theatrical play and animation, the factors that shape a group within the school frame,
their role in the educational process and their experience in inclusion and to which
extent theatrical play affects it.
The present study approaches theoretically the theatrical play in education, its
structural formation, the process of animation and the role it plays in the group
dynamics and the interplay between theatrical play and inclusive education.
Methodologically, the semi-structured interview was used as a means and the selected
sample was made by the method of deliberate sampling, consisting of four animatorseducators of the General and four of the Special primary education. Through the
qualitative content analysis of the interviews, the main findings are providing data on
the inclusive perspective by applying the method of theatrical play and animation,
without, however, missing the stereotypical perceptions of why and how these
methods can be used in educational practice on the purpose of inclusion.
(EN)