Η παρούσα έρευνα στρέφει το ενδιαφέρον της στην επαγγελματική συμβουλευτική των ατόμων με αναπηρία γενικότερα και στην συνεισφορά των επαγγελματικών συμβούλων στην επαγγελματική συμβουλευτική ΑμεΑ ειδικότερα. Το θέμα της εν λόγω μελέτης προέκυψε έπειτα από επαφή τόσο σε εργασιακό όσο και σε προσωπικό επίπεδο με άτομα με αναπηρία τα οποία εξέφραζαν το παράπονό τους για τον αναποτελεσματικό επαγγελματικό προσανατολισμό σε μια ομάδα που τον έχει ανάγκη ενώ απέδιδαν την αναποτελεσματικότητα αυτή στις ελλιπείς δεξιότητες και γνώσεις των ίδιων των συμβούλων και την άγνοιά τους γύρω από θέματα που σχετίζονται με τα ΑμεΑ. Παράλληλα, ένιωθαν πολλές φορές ότι οι σύμβουλοι ήταν αρνητικά προϊδεασμένοι απέναντί τους με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στη δουλειά τους.
Στην παρούσα έρευνα επιχειρήσαμε να διερευνήσουμε ποιες είναι οι στάσεις και αντιλήψεις των συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού απέναντι σε άτομα με αναπηρία και αν αυτές επηρεάζουν την αυτοαποτελεσματικότητά τους στην επαγγελματική συμβουλευτική ΑμεΑ. Στο πρώτο μέρος, που αποτελεί το θεωρητικό υπόβαθρο, γίνεται μια βιβλιογραφική αναφορά σε θέματα που αφορούν στα άτομα με αναπηρία όπως το νομοθετικό πλαίσιο, ο επαγγελματικός τους προσανατολισμός και η επαγγελματική τους ανάπτυξη, οι ελλείψεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος σχετικά με την παροχή Υπηρεσιών Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε ΑμεΑ κ.α. Στη συνέχεια το ενδιαφέρον μετατίθεται από τα άτομα με αναπηρία στον ίδιο το σύμβουλο και στις δύο μεταβλητές, τις στάσεις-αντιλήψεις και την αυτοαποτελεσματικότητα με ιδιαίτερη έμφαση στη θεωρία του Albert Bandura.
Στο δεύτερο μέρος, που αποτελεί την έρευνα, διερευνήθηκαν οι στάσεις-αντιλήψεις ενενήντα τριών (93) Επαγγελματικών Συμβούλων σε ο,τι αφορά στον επαγγελματικό προσανατολισμό των ατόμων με αναπηρία και η αυτό-αποτελεσματικότητά τους στην επαγγελματική συμβουλευτική της συγκεκριμένης ομάδας πληθυσμού. Όπως διαπιστώθηκε, τόσο οι στάσεις-αντιλήψεις των συμβούλων όσο και παράγοντες όπως η πληροφόρησή τους γύρω από θέματα που σχετίζονται με την αναπηρία, η ύπαρξη σπουδών στην ειδική αγωγή και η προηγούμενη επαφή τους με ΑμεΑ στο πλαίσιο του επαγγελματικού προσανατολισμού επηρεάζουν την αυτο-αποτελεσματικότητά τους στην επαγγελματική συμβουλευτική ΑμεΑ και μάλιστα συσχετίζονται θετικά.
(EL)
The present research focuses on the career counseling of people with disabilities in general and the contribution of career counselors to the career counseling of people with disabilities in particular. The subject of this study arose after contacting both on professional and personal level with people with disabilities who complained about ineffective career guidance while attributing this ineffectiveness to a lack of skills and knowledge of the counselors themselves and their ignorance of issues related to people with disabilities. At the same time, they often felt that the counselors were negatively prejudiced against them, which resulted in their not responding effectively to counseling procedure with people with disabilities.
In the present study, we attempted to investigate the attitudes and perceptions of career counselors towards people with disabilities and whether these affect their self-efficacy in career counseling for the disabled. In the first part, a theoretical background is provided, including a literature review regarding issues concerning people with disabilities such as the legal framework, their career orientation and professional development, the shortcomings of the Greek educational system in the provision of Vocational Guidance Services to people with disabilities etc. Then the interest shifts from people with disabilities to the attitudes and self-efficacy of career counselors with particular emphasis on Albert Bandura's theory.
In the second part, which is the research, the attitudes-perceptions of ninety three (93) Career Counselors regarding the career counseling of people with disabilities as well as their self-efficacy in career counseling of the specific target group were investigated. As it turned out, both the attitudes-perceptions of the counselors and factors such as their knowledge about issues related to disability, the existence of studies in special education and their previous experience with people with disabilities in the field of vocational guidance affect their self-efficacy in career counseling of people with disabilities and in fact, the two variables are positively correlated.
(EN)