"Ο Λόγος των παιδιών που ζούν χωρίς γονείς", Υποκειμενική τοποθέτηση απέναντι στον Αποχωρισμό, το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα και το Σύμπλεγμα Ευνουχισμού, μέσα από το προβλητικό εργαλείο "Οι μύθοι της Duss".

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
University of Athens   

Αποθετήριο :
Pergamos Digital Library   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



"Ο Λόγος των παιδιών που ζούν χωρίς γονείς", Υποκειμενική τοποθέτηση απέναντι στον Αποχωρισμό, το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα και το Σύμπλεγμα Ευνουχισμού, μέσα από το προβλητικό εργαλείο "Οι μύθοι της Duss".

Αβραμίδου Παρθένα (EL)
Avramidou Parthena (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2020


Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη μελέτη της ψυχικής ζωής παιδιών που διαμένουν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας, στη βάση των ψυχαναλυτικών εννοιών που σχετίζονται βαθιά με την κλινική και την εξέλιξη των υποκειμένων. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με βάση την ανάλυση περιεχομένου, λόγου και σημαινόντων στις απαντήσεις που έδωσαν τα υποκείμενα της έρευνας στο προβλητικό τεστ οι Μύθοι της Duss. Επιλέχθηκαν και αναλύθηκαν 4 εκ των 10 μύθων οι οποίοι μελετούν το ζήτημα του αποχωρισμού/ ανεξαρτητοποίησης (1ος), της πρωταρχικής σκηνή (2ος), το σύμπλεγμα του ευνουχισμού (6ος) και το οιδιπόδειο σύμπλεγμα (8ος). Η συλλογή των δεδομένων έγινε από 20 παιδιά, ηλικίας πέντε έως δώδεκα ετών, τα οποία διαμένουν σε δύο ιδρύματα παιδικής προστασίας. Αναφορικά με την αξία και εγκυρότητα του προβλητικού εργαλείου φάνηκε ότι αποτυπώνει κάτι πυρηνικό από την ιστορία των παιδιών ενώ ξεχωρίζουν κάποια σημαίνοντα για κάθε παιδί τα οποία είναι δυνατόν να συνδεθούν ενδεχομένως με την ιστορία και τις δυσκολίες του. Γίνεται ακόμη εμφανές ότι μέσα από τους μύθους τα παιδιά υποστηρίζονται στο να δομήσουν μια πρώτη υποκειμενική κατασκευή της ιστορίας τους. Στο ζήτημα του αποχωρισμού/ανεξαρτητοποίησης, η τοποθέτηση των παιδιών (ενεργητική ή παθητική) φαίνεται να συνδέεται με την ύπαρξη ή όχι συμπτώματος στο παιδί αλλά και την ποιότητα της συνδιαλλαγής με την ερευνήτρια. Από τις απαντήσεις των παιδιών στους τρεις μύθους που αφορούν οιδιποδείου συμπλέγματος, τα περισσότερα εξ αυτών φαίνεται να έχουν εισαχθεί σε μια οιδιπόδεια προβληματική, ενώ και εδώ διαφαίνεται η μοναδικότητα των απαντήσεων του υποκειμένου. Δεν προέκυψε σημαντική διαφοροποίηση με βάση μόνο της κατηγορίας του αιτίου παραπομπής ενώ μια κατηγορική μεταβλητή στην οποία φαίνεται να υπάρχουν διαφοροποιήσεις είναι ο τύπος του ιδρύματος και ο χρόνος παραμονής στο ίδρυμα. Το σημαίνον της φροντίδας είναι ένα επαναλαμβανόμενο σημαίνον που αναδύεται στο λόγο και τις ταυτίσεις των παιδιών που ζουν χωρίς γονείς, όπως και φαίνεται και σε άλλες αντίστοιχες έρευνες. Η λειτουργία του ιδρύματος αποτυπώνεται στο λόγο των παιδιών σαν ένας ενδιάμεσο πρόσωπο ή ζώο που το παιδί του απευθύνεται για βοήθεια, σαν κάποιος ενδιάμεσος μεταξύ παιδιού και γονιών. (EL)
The present work aims to study the mental life of children living in child protection institutions, on the basis of psychoanalytic concepts that are deeply related to the clinic and the development of subjects. The data were analyzed based on the analysis of content, reason and significance in the answers given by the subjects of the research to the Duss Myths test. 4 of the 10 myths that study the issue of separation / independence (1st), the primary scene (2nd), the castration complex (6th) and the oedipal complex (8th) were selected and analyzed. The data were collected from 20 children, aged five to twelve, who live in two child protection institutions. Regarding the value and validity of the problem tool, it seemed that it captures something nuclear from the children's history, while there are some significant ones for each child that may be related to the history and its difficulties. It also becomes apparent that through myths children are supported in constructing a first subjective construction of their story. In the issue of separation / independence, the attitude of the children (active or passive) seems to be related to the presence or absence of a symptom in the child but also the quality of the conciliation with the researcher. From the children's answers to the three myths concerning the oedipal complex, most of them seem to have been introduced into a problematic oedipus, while here too the uniqueness of the subject's answers is evident. There was no significant differentiation based only on the category of the reason for referral, while a categorical variable in which there seems to be differences is the type of institution and the time spent in the institution. The care signifier is a repetitive signifier that emerges in the speech and identities of children living without parents, as shown in other similar research. The operation of the institution is reflected in the speech of the children as an intermediary person or animal that the child turns to for help, as an intermediary between the child and the parents. (EN)

Φιλοσοφία- Ψυχολογία

Φιλοσοφία- Ψυχολογία (EL)
Philosophy - Psychology (EN)

Ελληνική γλώσσα

Σχολή Φιλοσοφική » Τμήμα Ψυχολογίας » ΠΜΣ Κλινική ψυχολογία » Κατεύθυνση Κλινική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.