«Το δάσος στους μύθους και στα λαϊκά παραμύθια. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση Πολιτιστικού Προγράμματος για τη Γ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου»

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών   

Αποθετήριο :
Πέργαμος   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*



«Το δάσος στους μύθους και στα λαϊκά παραμύθια. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση Πολιτιστικού Προγράμματος για τη Γ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου»

Τσιμοπούλου Μυρτώ (EL)
Tsimopoulou Myrto (EN)

born_digital_postgraduate_thesis
Διπλωματική Εργασία (EL)
Postgraduate Thesis (EN)

2020


Παραμύθι, αφήγηση με διαδοχή μοτίβων και επεισοδίων που κινείται σε κόσμο φανταστικό και περιέχει συγκεκριμένες έννοιες και δάσος, πηγή ζωής και γνώσης για τον άνθρωπο αποτελούν τα θέματα της διπλωματικής εργασίας. Παραμύθι και μύθος, μεταβαλλόμενα μέσα στον χρόνο και προσαρμοσμένα στις κοινωνικές αντιλήψεις κάθε εποχής αποτελούν κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία για την ολιστική διαπαιδαγώγηση του παιδιού. Το παραμύθι φορτισμένο με «κοινωνικό, ιστορικό και ποιητικό δυναμισμό δίνει μια εικόνα του ανθρώπου και της σχέσης του με τον κόσμο» (Μερακλής, 2012: 17). Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει να συμμετέχει ενεργά στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή, να πατά στέρεα πάνω σε αξίες και αρχές που χαρακτηρίζουν την έννοια «άνθρωπος», να συνεργάζεται, να αποδέχεται τη διαφορετικότητα, να έχει οικολογική συνείδηση, να είναι κοινωνικά ευαισθητοποιημένος, δημιουργικός και να έχει ικανότητες επίλυσης προβλημάτων. Το παραμύθι θεωρείται ως το ιδανικό διδακτικό εργαλείο που εξυπηρετεί τους στόχους της εκπαίδευσης για τους μαθητές του δημοτικού σχολείου. Οι σύγχρονες διαθεματικές-βιωματικές πρακτικές προσέγγισης του διδακτικού υλικού μέσω ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων, εικόνων, καλλιέργειας ικανοτήτων έκφρασης προσωπικής γνώμης προάγουν τον σκοπό της σύγχρονης εκπαίδευσης. Το Εκπαιδευτικό Πολιτιστικό Πρόγραμμα με θέμα «Το δάσος στους μύθους και στα λαϊκά παραμύθια» που σχεδιάστηκε, εφαρμόστηκε και αξιολογήθηκε σε μαθητές/ριες της Γ΄ τάξης του 86ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας κατά το σχολικό έτος 2019-2020, έχει ως σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με το λαϊκό παραμύθι και τον μύθο. Οι τεχνικές και οι δραστηριότητες κάθε διδακτικής ενότητας έχουν ως στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, καθώς παιδιά που δε μεγάλωσαν με παραμύθια δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένα να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες της ζωής. (EL)
Summary Folktale, a narrative story that revolves around the imaginary world involving a concrete meaning structured with successive motifs and repeated episodes and wood, source of life and knowledge for making are the themes presented in this master thesis. Folktales and myths, continuously changing and geared to social ethics are considered important pedagogical tools as far as holistic education is concerned. The folktale “reinforced with social, historic and poetic dynamism sets an image of man and his relationship to the world” (Meraklis, 2012: 17). The contemporary man must be an active member of social and cultural life to have his feet firmly on the values and principles which define the sense “human being” to cooperate, to accept differentiation, to be ecologically conscious, socially empathized, creative and able to come up with solutions. The fairytale is considered the ideal teaching tool that serves the aims of education for elementary students. Modern diathematic experimental practices such as group-working activities, visual material, cultivation of abilities to express personal opinion are used to approach the teaching material promoting the aim of contemporary education. The Cultural Educational Programme under the title “The woods in myths and in fairytales” was designed, put into practice and assessed for the students of the third form at the 86th Elementary School of Athens during the school year 2019-2020, aiming at familiarizing students with folktale and myth. The teaching techniques and activities for every teaching scenario are aimed at the holistic development of students’ personality, as it claimed, children who have not been brought up with fairytales might not be well-prepared to deal with the hardiness in life. (EN)

Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία

Γεωγραφία - Ανθρωπολογία – Λαογραφία (EL)
Geography - Anthropology - Folklore (EN)

Ελληνική γλώσσα

Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης » Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Σχολή Επιστημών της Αγωγής » Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης » ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής » Κατεύθυνση Λαογραφία και Εκπαίδευση

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.